-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Smart på el-bølgen
Smart gjorde masse ut av el-utgaven sin. Hvorfor må vi da fremdeles vente i mange år før den kommer?
El-smarten har lenge gått i flåteforsøk i London. I California har det også vært noen slike utgaver. For to måneder siden fikk jeg prøvekjøre et eksemplar på en for anledningen fly-tom flyplass ikke langt fra Stuttgart.
LES: Mer om Smart ED
SE: Flere bilder
Mannen i passasjersetet påsto dette var en bil med produksjons-spesifikasjoner. Hvis det er sant, ville jeg sett meg om etter andre el-bil muligheter.
For denne var tung på rattet, og batteripakkens vekt var det åpenbart ikke tatt hensyn til ved re-kalibreringen av opphengningen. Eller kanskje de ikke hadde gjort noe med hjulene-mot-veien-avdelingen i det hele tatt?
Bilens tyngde gjorde i hvert fall sitt til at bilen hadde en tendens til å måke rett frem i litt raske svinger.
Egentlig skulle det hete understyring, men samtidig kom det uklare meldinger bakfra som tydet på at egentlig hadde bakakselen lyst til å introdusere en viss grad av overstyring.
Underlig.
Langt frem
Men på den annen side så har du god tid til å se deg om etter noe annet. For på tross av all vekt som var lagt på el-utgaven i Frankfurt (til og med elektriske klubbaftener til kl. 23 hver kveld – den beste av dem alle regissert av Carl*s Cars – Heia Norge), er den ikke på gang før i 2012.
Sannsynligvis vil du kunne få prisen i 2011, og samtidig sette navnet ditt på en ”Jeg Vil Ha” liste, men slik bilen fremstår akkurat nå, burde det egentlig ikke bli noen kø. Og innen 2012 vil det dukke opp andre interessante muligheter i denne gaten.
Riktignok sier smart at bilen skal rulle av samlebåndet fra november i år, men i hvilket volum og til hvilke kunder aner vi ikke noe om.
Forprosjekt
Og det lille vi har hørt av prisantydninger, tyder ikke på at Daimler er spesielt interessert i å selge dem i bøtter og spann.
Til utvalgte leasing-kunder er det vi vet, og at noen skal til Hamburg, Paris, Roma, Milano, Pisa og Madrid. Men ikke til Oslo, nei, med spennende vinter og kollektivfelt-incentiver.
Men det er spesifikasjoner du vil ha: 30 kW motor, 135 km rekkevidde. Lader du den om natta, koster en full tank rundt 15 kroner i Tyskland. Hvor mye ekstra el-vekt denne annen-generasjons el-Smarten måtte dra med seg, var det dessverre ingen som kunne fortelle meg.
På tross av li-ion-batterier og teknologihjelp fra Tesla, tror jeg nok det er ganske meget.