-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart på el-bølgen
Smart gjorde masse ut av el-utgaven sin. Hvorfor må vi da fremdeles vente i mange år før den kommer?
El-smarten har lenge gått i flåteforsøk i London. I California har det også vært noen slike utgaver. For to måneder siden fikk jeg prøvekjøre et eksemplar på en for anledningen fly-tom flyplass ikke langt fra Stuttgart.
LES: Mer om Smart ED
SE: Flere bilder
Mannen i passasjersetet påsto dette var en bil med produksjons-spesifikasjoner. Hvis det er sant, ville jeg sett meg om etter andre el-bil muligheter.
For denne var tung på rattet, og batteripakkens vekt var det åpenbart ikke tatt hensyn til ved re-kalibreringen av opphengningen. Eller kanskje de ikke hadde gjort noe med hjulene-mot-veien-avdelingen i det hele tatt?
Bilens tyngde gjorde i hvert fall sitt til at bilen hadde en tendens til å måke rett frem i litt raske svinger.
Egentlig skulle det hete understyring, men samtidig kom det uklare meldinger bakfra som tydet på at egentlig hadde bakakselen lyst til å introdusere en viss grad av overstyring.
Underlig.
Langt frem
Men på den annen side så har du god tid til å se deg om etter noe annet. For på tross av all vekt som var lagt på el-utgaven i Frankfurt (til og med elektriske klubbaftener til kl. 23 hver kveld – den beste av dem alle regissert av Carl*s Cars – Heia Norge), er den ikke på gang før i 2012.
Sannsynligvis vil du kunne få prisen i 2011, og samtidig sette navnet ditt på en ”Jeg Vil Ha” liste, men slik bilen fremstår akkurat nå, burde det egentlig ikke bli noen kø. Og innen 2012 vil det dukke opp andre interessante muligheter i denne gaten.
Riktignok sier smart at bilen skal rulle av samlebåndet fra november i år, men i hvilket volum og til hvilke kunder aner vi ikke noe om.
Forprosjekt
Og det lille vi har hørt av prisantydninger, tyder ikke på at Daimler er spesielt interessert i å selge dem i bøtter og spann.
Til utvalgte leasing-kunder er det vi vet, og at noen skal til Hamburg, Paris, Roma, Milano, Pisa og Madrid. Men ikke til Oslo, nei, med spennende vinter og kollektivfelt-incentiver.
Men det er spesifikasjoner du vil ha: 30 kW motor, 135 km rekkevidde. Lader du den om natta, koster en full tank rundt 15 kroner i Tyskland. Hvor mye ekstra el-vekt denne annen-generasjons el-Smarten måtte dra med seg, var det dessverre ingen som kunne fortelle meg.
På tross av li-ion-batterier og teknologihjelp fra Tesla, tror jeg nok det er ganske meget.