-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Andorra på hk-tronen
1000 kW og 2000 Nm er greie tall å huske. Men nå kan de brukes også. I en utrolig farkost fra Andorra.
Første gang jeg så denne, var i Frankfurt i 2005. Jeg trodde det var en dårlig vits, selv om jeg visste at Helmut Hartung hadde peiling på å bygge lette og komfortable hjelmer til motorsykkelbruk.
Nå er bilen her igjen, og nå syntes jeg at den var verd en stopp, selv om den så akkurat like gal ut som forrige gang. Sparta heter den, og de påstår for ramme alvor at det er slik den skal se ut.
Nå viser det seg imidlertid snart at det ikke er utseendet som er viktig.
Bilen har Hartung jobbet med helt siden 1973, hvilket forhåpentlig betyr at den kraftige rør-rammen med sentralrør-chassiset og opphengningen til de fire uavhengige hjulene, er skikkelig utviklet. Bilen er utstyrt med en luftfjæring som også kan løfte den 25 cm.
Akkurat det elementet gjør at man kanskje skulle tro at vi snakker om en terrengbil med racingegenskaper. Men, nei, transmisjonen går kun gjennom bakhjulene. Underlig nok snakker spesifikasjonene allikevel om M&S dekk.
Når det gjelder motor har det imidlertid vært litt frem og tilbake. Men de siste årene har han gått fra bensin til diesel ”fordi de er så robuste” sier han.
Muskelbombe
Så han går for en 6,6-liters amerikansk V-åtter som ved hjelp av ganske mange kompressorer og viftekjølte intercoolere, kan overbevises om å avgi inntil 1380 hk og 2000 Nm.
Graden av kraftutlevering kan bestyres fra førerplassen – som for øvrig er plassert sentralt i midten, med en passasjermulighet på hver side – og kan åpenbart reguleres. For i materialet anbefales det å nøye seg med max 1500 Nm ved akselerasjon, ”ellers holder ikke kraftoverføringen”.
Faktisk er det ti innstillinger for ECU’en. Man kan ha den råeste - 1000 kW/2000 Nm i den ene enden, og 5 liter/100 km i den andre. Da har du valgt 120 kW og 400 Nm.
Det burde sikkert holde det også, bilen veier ikke 3 tonn selv om den ser slik ut. Rundt 1400 kg stopper nålen på, og dersom du vil ha målene også så er de 385 x 206 x 120 cm.
Slik bilen står nå, er toppfarten begrenset til ca. 300 km/t, jeg er ikke overbevist om at aerodynamikken tåler 400 km/t. Aksen derimot er ikke begrenset, nulltilTOhundre på godt under 10 sekunder.
Det antydes at det vil koste rundt 200.000 euro å få bygget en slik.