-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tysk el-Ulv
Wolf E1 het den oppsiktsvekkende elektriske Lotus Se7en-liknende sportsvognen som debuterte i Frankfurt. Bare synd den ikke vakte oppsikt, langt bortgjemt som den var.
Den sto på en stand som huset det tekniske universitetet i Dresden. Ikke uten grunn, det var nemlig studentene der som hadde konstruert og bygget denne hard core sportsvognen.
Ikke noen superbil-bombe, men 110 kW el-motor, konsekvent lettvekt-konstruksjon og racing-detaljer i chassis og opphengning, høres ut som en brukbar pakke.
Noe av den pakken avsløres når de forteller at rett etter Frankfurt, dro de innom Lausitzring, der de blant annet målte null til hundre på 5 sekunder. Fem lydløse sekunder! Og 230 km/t gjør den i hvert fall.
Det er ikke langt unna Porsche Cayman-verdier. Og i forhold til en Cayman, veier den under en tredel med sine 450 magre kilo. Det betyr også litt for håndterbarhet. Og en Cayman er ikke akkurat vanskelig å be om en dans.
Superlett
Det den 15 mann store studentgruppen, under lederen Jens Werner har klart, er å holde alt det ikke-elektriske helt nede på 180 kg. Det er egentlig sensasjonelt, vi snakker om en ramme og et karosseri som trenger hele 30.000 Nm for å vri seg en grad – det er stivt!
Lette materialer og mager racing-teknikk hele veien. En felg, bygget i karbonfiber, veier for eksempel 2,3 kg. Hva tror du en tilsvarende ”lettmetall”felg i for eksempel aluminium ville veid? 7-8 kg!
Wolf-folket er forholdsvis avanserte i batteriavdelingen også. De jobber tett sammen med en batteriprodusent som heter Li-Tec, navnet forteller vel hva slags batterier dette er.
Fra de 16 kWh tunge saftbeholderne, kan bilen hente nok energi til å holde ut i 300 kilometer – en Mitsubishi / Peugeot / Citroën i-MiEV må nøye seg med det halve for de samme 16 kWh, ved forholdsvis normal kjøring.
Ikke for Hvermansen
”Men hvem vil kjøre en slik bil normalt?” spør Jens Werner og peker på at bilens hans har et tyngdepunkt som ligger i høyde med hjulsenteret. Lavt med andre ord.
Denne bilen, som ikke inneholder et eneste gram unødvendig fett, vil kunne få skilter på seg, uten problemer. Noen nødvendige lys, og den er gatelovlig. Men hvem vil komme løpende med 100.000 euro for noe såpass primitivt?
Ikke mange regner Werner med, som derfor skal overføre det de har gjort her til en aggressiv, Reventon-med-attitude flat, lukket to-seter.
De første renderingene ser ganske lovende ut. Enda mer spennende er spesifikasjonene. Der ser vi for eksempel at han skal bruke den samme firepolete 110 kW sterke asynkronmotoren. I hvert hjul. Vi snakker med andre ord 536 hk.
Og fremdeles er vi nede på under 1000 kg. Og vi, eller Werner, har et håp om at denne kan være på gaten i løpet av 2011. Hva den skal hete? Foreløpig ikke noe mer fantasifullt enn E2.