Land Rover Freelander V6

Med V-sekseren – et stillegående kraftverk kombinert med automatgear – har Freelander fått enda høyere komfortfaktor.

Publisert Sist oppdatert

Freelander
Freelander

Først publisert i BIL 12 - 2001.

Utvendig virker Freelander hendig og nett, på plass ved rattet gir den inntrykk av å være en stor bil, hvor det er vanskelig å bedømme nøyaktig hvor de fire hjørnene befinner seg. Dette skyldes også at V6-versjonen, for å få plass til den større motoren, er 6,5 cm lenger enn basisversjonen.

Oversikten over instrumenter og betjeningsorganer er utmerket. Skinnsetene er forholdsvis glatte og gir dårlig sidestøtte i ryggen. Hele åtte smårom og hyller finnes ved førerplassen eller på dashbordet, og designerne hos Land Rover har forstått at småting som ligger løst er en kilde til støy, særlig i en bil som kjøres utenfor allfarvei. Derfor er alle smårommene kledd med sklisikker gummi som enkelt kan tas ut for rengjøring.

Tidligere var knappene for de elektriske vindusheisene ulogisk plassert langt nede på midtkonsollen foran gearspaken. Nå er de plassert mellom setene, og det er langt bedre. En upraktisk detalj er at hendelen for åpning av panseret sitter ved høyre dør. Du må derfor gå rundt bilen for å dra i hendelen, hvis det ikke sitter en passasjer ved siden av deg som kan gjøre jobben.

Automat er standard
Med den nye V-sekseren av aluminium har Freelander fått et dreiemoment den fortjener, kombinert med femtrinns automatkasse med Steptronic-funksjon. Dette gir en vellykket og harmonisk transmisjon, men den tunge bilen og automatkassen bidrar til at motoren er forholdsvis tørst.

Som på de andre versjonene med manuelt gear, finnes Land Roverspesialiteten HDC, Hill Descent Control, også på V-sekseren. HDC begrenser farten til maks 10 km/t i bratte nedoverbakker. Antispinnsystem hører også med til standardutstyret.

At “vår bil var skodd med 225/55-dekk på 17-tommers felg – i motsetning til typegodkjenningens 195/80R15 – hadde liten negativ betydning for komforten. Selv med så sportslige dekk beholder Freelander sitt fine kompromiss mellom personbilkomfort og offroadegenskaper. Og selv om brede dekk normalt gir tendens til sporing, viste Freelander seg som meget retningsstabil. Som en del av komfortbildet må det også nevnes at støydempingen mot motoren er eksemplarisk.

Freelander V6 er for lengst på plass hos landets forhandlere, et forhandlerapparat som er i omfattende endring etter at Volvo Personbiler Norge AS overtok som importør. Det er ellers verdt å merke seg at importøren allerede fra 1. november innførte tre års garanti på alle Land Rover-modeller. På andre markeder er det tre års garanti fra årsskiftet.

LAND ROVER Freelander V6:
Motor: 6-sylindret V-motor med 2x2 overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2497 ccm. Boring og slaglengde: 80 x 82,8 mm. Effekt: 130 kW (177 hk) v/6250 o/min. Dreiemoment: 240 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS, EBD.
Dekk: 225/55HR17.
Mål: Lengde: 444,5 cm. Bredde: 180,5 cm. Høyde: 171,0 cm. Akselavstand: 255,5 cm. Sporvidde f/b: 153,5/154,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1600 kg. Tillatt totalvekt: 2060 kg. Maks vogntogvekt: 4060 kg.
Bagasjerom: 540 liter (VDA).
Tankvolum: 59 liter.
Aks. 0 - 100: 10,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk bykjøring: 1,72 l/mil
Forbruk landevei: 0,97 l/mil
Forbruk snitt: 1,24 l/mil
Pris: kr. 455.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS