-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
El-sport-nyhet til Norge
Protoscar slår et slag for en renere fremtid med sin Lampo. Bak fasaden ligger lang tids forskning.
Vi fortalte om Lampo da den var en plan. Nå er den virkelig, den står i Genève og er på vei til Norge.
Et sveitsisk firma, Protoscar, bestemte seg for å lage et visittkort folk vil legge merke til. De jobber som konsulenter for bilbransjen, med konstruksjon og engineering, og de gjør ting ferdige for produksjon. De har også vært spesielt opptatt av miljø, med sin Clean Car gruppe som ble opprettet så tidlig som i 1987.
El-fokus
De har hatt store el-bilplaner siden den gang. De gjorde mye av seg på den 11. EVS-konferansen i Firenze i 1992, og siden da har de vært svært aktive i VEL1-prosjektet i Mendriso der de 7.500 innbyggerne nå kjører 400 elbiler. Europas største demonstrasjonsprosjekt for el-biler så langt.
Hva de bestemte seg for og satte i gang med, var å bygge en helt egen bil. Det skulle være en bil som syntes, og det skulle være en bil som kunne registreres som en vanlig personbil.
Kun proto?
Foreløpig sier de at det dreier seg om en eller to prototyper, at det ikke er snakk om salg. Men denne bilen ser ut som et nøkkelferdig prosjekt for den eller de som måtte ønske seg et morsomt el-bil alibi oppi det eksisterende forbrenningsmotorbilutvalget sitt.
Den er til og med satt opp med en rekke airbags, traksjonskontroll og andre førerhjelpemidler pluss et fullt infotainment-sett.
Det er masse finesser her, Protoscar har arbeidet sammen med en rekke spesialister for å få frem bilen og alle systemene.
For eksempel har den en skikkelig hurtigladerfunksjon. Den er firehjulsdrevet med en el-motor på hver aksel. Til sammen er det 268 hk. Vekten er bare 1380 kg, så de regner med en toppfart på 200 km/t og null til hundre på 5 sekunder. Den måler – for dere som må ha slikt også – 431 x 187 x 120 cm.
Norges-aktuell
Hvor mye av dette Alex De Gugliemo får anledning til å vise oss, vet jeg ikke ennå. Det er han som har designet denne bilen.
Etter skolen var han først et par år hos Alfa Romeo, før han kom hit. Det er også han som skal være bilens førstefører under Vikingrallyet, som skal lede frem til EVS-konferansen i Stavanger i mai. Allerede denne helgen kommer han til Norge, der han skal kjøre en leiebil fra Oslo til Stavanger for å sjekke ut ruten – dette tar de alvorlig.
Vi møtte ikke bare han, men også Bjørnar Kruse på standen i Genève. Kruse er Zeros ansvarlige når det gjelder dette spennende løpet for biler som er utstyrt med alternative drivstoff-systemer. Han så ut som om han godt kunne tenke seg å kjøre denne bilen selv. (Les mer om Løpet og om Kruse i den utgaven av BIL som er på vei ut nå).
Dette blir åpenbart en av de mest spennende konkurrentene i dette løpet, ikke minst fordi vi her har en bil nesten ingen har sett før, og en bil som forsetter et morsomt spor som for eksempel Tesla og Fisker allerede er i ferd med å gå opp.