Ruf i Genève
CTR3
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Dakara
Ruf i Genève
Greenster
Ruf i Genève
Greenster
Ruf i Genève
Greenster
Ruf i Genève
Greenster
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
Dakara
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
CTR3
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
CTR3
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
Greenster
Foto: Jon Winding-Sørensen
Ruf i Genève
CTR3
Foto: Jon Winding-Sørensen

Porsche Blitz

Ikke bare bygger Ruf sin egen bil nå, 700-hesters CTR3, men han legger også inn strøm i en Porsche 911 Targa. Spennende med spenning, sier han.

Publisert

Selvfølgelig er den fantastisk den nye CTR3 som Ruf viser i Genève nå. Nøyaktig tyve år etter den første CTR ”Yellowbird og ti år etter nummer to, kommer han med en som selvfølgelig er litt Porsche-basert. Den turbomatede 3,8-liters flate sekseren, kan jo ikke skjule hvor den kommer fra.

Men her er den plassert foran bakakselen, karosseriet er litt Cayman, litt 911, men utvilsomt noe helt eget. Og Ruf har nå status som bilprodusent, så bilene han utstyres med eget VIN-nummer.

Superbiler

Ytelsene er av akademisk interesse. 700 hester er mye, 890 Nm merkes godt, med 3,2 sekunder til 100 er du i motorsykkel-territorium og 375 km/t gjør motorveien forbausende smal. Eller for å si det på en annen måte: dette er en superbil.

Den er ikke lite mektig, hans Dakara heller. Her er det ingen tvil om at vi snakker Cayenne og i første rekke betyr Dakara spesialutstyr, farge og trim, på et nivå som ligger et hakk over det du finner i Porsches kataloger. Men moroa begynner for alvor under skallet.

V8 turbo på 600 hester og like stort dreiemoment som i CTR3. Men her skal motoren selvfølgelig dra på mange flere kilo, så vi snakker 4,8 til 100. Det store frontarealet skal også flytte ganske meget luft, så denne stopper på 290 km/t. Chassiset er selvfølgelig bygget om til å møte slike utfordringer, blant annet kan den leveres med keramiske bremser.

Grønt

Men bilen som samler størst oppmerksomhet, er nok allikevel Alois Rufs nyeste kreasjon: Greenster. Og selvfølgelig var denne Porsche 911 Targa grønn. Både utenpå og inni.

Her har Ruf gatt sammen med Siemens, som jo vet en ting og to om strøm. De har utviklet en komplett drivlinje som de kaller eDrive, og en utgave av den har Ruf montert i denne Porschen. Den bruker en motor på 270 kW (det tilvarer 367 hk) og har et vanvittig dreiemoment på 950 Nm.

Men når produksjonsutgaven er klar en gang neste år, vil den ha en installasjon med to mindre motorer, men med samme samlede ytelse. Derved slipper man unna noen mekaniske kompleksiteter. Ruf lover også et meget avansert nett-system som blant annet vil tillate full opplading på mindre enn en time.

Men for dere som ikke kan vente et helt år på den strømførende modellen, kan han levere denne, da heter den R-Roadster, enten med en 400 normalpustet, eller 560 hesters turbomatet, forbrenningsmotor.

Powered by Labrador CMS