-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hybrid SsangYong
De som hadde gledet seg til et gjensyn med nydelige WZ Sportsedan-konseptet fra Frankfurt, ble bare litt skuffet. For i stedet fikk de en ganske produksjonsnær hybrid.
Globalisering
SsangYong, som nå eies av kjempestore SAIC i Kina, fortalte ved åpningen av Genève-utstillingen at de nå hadde klar en strategi som skulle gjøre dem til en global merkevare innen 2011, og at i volum ville det bety 330.000 enheter.
Sannsynligvis kan ingen bilfabrikker fortsette å gro uten at de samtidig utvikler (eller kjøper) alternativ fremdrift-teknologi, så derfor var det i grunnen minst like logisk som overraskende at de viste frem sitt eget diesel-hybridsystem.
Fabrikken presiserer at dette er en soft-hybrid, på den måten at den hovedsakelig skal bruke dieselmotoren. Men en 30 kW el-motor kan tre i funksjon enten alene, med forbrenningsmotoren avslått, eller som en booster til dieselmotoren.
Høyspent
Her jobber man fremdeles med ganske høye spenninger, 340 V (som redningstjenester begynner å få ganske klare holdninger til!) og med en Torque-Split kasse de har utviklet selv.
Den kombinerer el- og diesel-motor, eller kutter el-motoren eller overfører kraft fra el-motoren alene til drivhjulene. Selvfølgelig er alle standard-detaljer også standard her, som stop-start eller energiopphenting ved bremsing.
Renere
Uten at de oppgir absolutte verdier, sier SsangYong at de regner med å kunne senke forbruket, og derved CO2-utslippet, med ca 30 prosent. Nitrogen oksydene vil minske med 10 prosent mens partikkelmassen vil bli redusert med ca 15 prosent.
Nå er SsangYong veldig opptatt av å fortelle at alle deres vanlige motorer møter Euro IV-kravene. Underforstått: det er ikke nødvendig med hybrid-løsningen i morgen.