-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Hybrid SsangYong
De som hadde gledet seg til et gjensyn med nydelige WZ Sportsedan-konseptet fra Frankfurt, ble bare litt skuffet. For i stedet fikk de en ganske produksjonsnær hybrid.
Globalisering
SsangYong, som nå eies av kjempestore SAIC i Kina, fortalte ved åpningen av Genève-utstillingen at de nå hadde klar en strategi som skulle gjøre dem til en global merkevare innen 2011, og at i volum ville det bety 330.000 enheter.
Sannsynligvis kan ingen bilfabrikker fortsette å gro uten at de samtidig utvikler (eller kjøper) alternativ fremdrift-teknologi, så derfor var det i grunnen minst like logisk som overraskende at de viste frem sitt eget diesel-hybridsystem.
Fabrikken presiserer at dette er en soft-hybrid, på den måten at den hovedsakelig skal bruke dieselmotoren. Men en 30 kW el-motor kan tre i funksjon enten alene, med forbrenningsmotoren avslått, eller som en booster til dieselmotoren.
Høyspent
Her jobber man fremdeles med ganske høye spenninger, 340 V (som redningstjenester begynner å få ganske klare holdninger til!) og med en Torque-Split kasse de har utviklet selv.
Den kombinerer el- og diesel-motor, eller kutter el-motoren eller overfører kraft fra el-motoren alene til drivhjulene. Selvfølgelig er alle standard-detaljer også standard her, som stop-start eller energiopphenting ved bremsing.
Renere
Uten at de oppgir absolutte verdier, sier SsangYong at de regner med å kunne senke forbruket, og derved CO2-utslippet, med ca 30 prosent. Nitrogen oksydene vil minske med 10 prosent mens partikkelmassen vil bli redusert med ca 15 prosent.
Nå er SsangYong veldig opptatt av å fortelle at alle deres vanlige motorer møter Euro IV-kravene. Underforstått: det er ikke nødvendig med hybrid-løsningen i morgen.