-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hybrid SsangYong
De som hadde gledet seg til et gjensyn med nydelige WZ Sportsedan-konseptet fra Frankfurt, ble bare litt skuffet. For i stedet fikk de en ganske produksjonsnær hybrid.
Globalisering
SsangYong, som nå eies av kjempestore SAIC i Kina, fortalte ved åpningen av Genève-utstillingen at de nå hadde klar en strategi som skulle gjøre dem til en global merkevare innen 2011, og at i volum ville det bety 330.000 enheter.
Sannsynligvis kan ingen bilfabrikker fortsette å gro uten at de samtidig utvikler (eller kjøper) alternativ fremdrift-teknologi, så derfor var det i grunnen minst like logisk som overraskende at de viste frem sitt eget diesel-hybridsystem.
Fabrikken presiserer at dette er en soft-hybrid, på den måten at den hovedsakelig skal bruke dieselmotoren. Men en 30 kW el-motor kan tre i funksjon enten alene, med forbrenningsmotoren avslått, eller som en booster til dieselmotoren.
Høyspent
Her jobber man fremdeles med ganske høye spenninger, 340 V (som redningstjenester begynner å få ganske klare holdninger til!) og med en Torque-Split kasse de har utviklet selv.
Den kombinerer el- og diesel-motor, eller kutter el-motoren eller overfører kraft fra el-motoren alene til drivhjulene. Selvfølgelig er alle standard-detaljer også standard her, som stop-start eller energiopphenting ved bremsing.
Renere
Uten at de oppgir absolutte verdier, sier SsangYong at de regner med å kunne senke forbruket, og derved CO2-utslippet, med ca 30 prosent. Nitrogen oksydene vil minske med 10 prosent mens partikkelmassen vil bli redusert med ca 15 prosent.
Nå er SsangYong veldig opptatt av å fortelle at alle deres vanlige motorer møter Euro IV-kravene. Underforstått: det er ikke nødvendig med hybrid-løsningen i morgen.