GT med avgiftsrabatt

Golf GTE kan utfordre en GTI på bane. I tillegg kan den kjøre utslippsfritt over lengre avstander. Slikt belønner den norske staten med avgiftskutt.

Publisert

Med fulladede batterier har Golf GTE en oppgitt rekkevidde på 50 kilometer, uten at du bruker en dråpe bensin. Har du i tillegg full bensintank, øker den potensielle rekkevidden til hele 939 kilometer. Slå den!

Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,15 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 35 gram per kilometer.

De fantastiske tallene oppnås ved å kombinere en 1,4-liters TSI-motor på 150 hestekrefter (110 kW) med en elmotor som yter hele 75 kW (102 hk).

I GT-familien
Når motoren drar sammen får man en samlet effekt på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter – ikke langt fra det en Golf GTI kan skilte med. Derfor har Volkswagen valgt å innlemme den som tredje medlem i GT-familien, sammen med Golf GTI og GTD.

Golf GTE har en potensiell toppfart på 217 km/t og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t. Bilen har verdenspremiere i Genève neste måned og kommer på markedet til høsten.

Og de norske Volkswagen-forhandlerne teller dager frem til introduksjonen, for med det norske avgiftssystemet, som belønner hybridbiler, blir dette en av de viktigste nyhetene i Golf-familien på lenge.

Billig i drift
Tenk denne bilen inn i din daglige situasjon – de fleste mennesker, i alle fall de som bor i tettbygde strøk, kjører godt under fem mil til daglig, og kan dermed klare seg med eldrift.

Når du så fyller opp bilen med familien for å dra på hytte i helgen, slipper du rekkeviddeangsten som er elbilbilistenes mareritt. Og drivstoffbudsjettet blir kraftig redusert siden du for det meste kjører på strøm.

Fra en vanlig stikkontakt i garasjen eller på husveggen, antyder Volkswagen en ladetid på tre og en halv time for tomme batterier. Med en kraftigere kurs reduseres ladetiden.

Dersom du vet at du skal gjennom en utslippsfri sone på kjøreruten din, kan du spare batteriene til du trenger dem og bruke bensinmotoren mens du kjører på landevei.

Batteriet har en kapasitet på 8,8 kWh og veier 120 kg, slik at bilen har en totalvekt på 1524 kg. Ladekontakten sitter skjult bak VW-logoen i grillen.

Girkassen er en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Volkswagen har plassert elmotoren sammen med girkassen.

«DNA-bryter»
Golf GTE kan kjøres i forskjellige modi – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks fra begge motorer.

Utseendemessig har Golf GTE sin egen profil. De C-formede kjørelysene og den blå stripen som løper på tvers gjennom lykter og grill, spiller på elbil-egenskapene. Men alle andre designelementer peker på GT-egenskapene.

Relasjonen til GT-modellene kommer frem også i interiøret, blant annet gjennom setetrekk, pedaler og sportsratt. Også her er den tradisjonelt røde GTI-dekoren erstattet med blått.

Oversiktlig
Den store berøringsskjermen på dashbordet har de funksjonene du finner på vanlige Golf-modeller, men kan i tillegg vise informasjon relatert til den hybride drivlinjen – som energiflyt, potensiell kjørelengde, statistikk over nullutslipp og så videre.

Gratisapp’en Volkswagen «Car-Net e-Remote» setter eieren i stand til å sjekke og styre en rekke funksjoner fra en smartphone, som å tidsstyre klimaanlegget mens bilen står til lading, sjekke rekkevidde, finne nærmeste ladestasjon osv.

Naturlige konkurrenter er Toyota Prius Plug-in Hybrid og Opel Ampera, men begge disse har meget begrenset salg i Norge, med henholdsvis 10 og 6 registreringer hittil i år, så Harald A. Møller har nok mer ambisiøse planer for Golf GTE.

Det skal bli interessant å se hvor Golf GTE havner prismessig, men det får vi ikke vite før nærmere lanseringen til høsten.

Powered by Labrador CMS