-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Opel på innsiden
Interiøret i det nye GT-konseptet til Opel virker ganske interessant. Genève kommer til å avsløre mer.
Opel har sluppet noen bilder og litt beskrivelse av hvordan de tenker seg fremtidens HMI. Human Machine Interface betyr det, og beskriver hvordan førerens forbindelse med bilen er ordnet.
Akkurat her ser vi bort fra ratt og pedaler – de har ikke Opel tenkt å gi slipp på. Men det som interesserte meg da jeg så disse første bildene av interiøret på GT Concept som skal vises i Genève, var at her var det ikke antydninger til noen kinosalstore skjermer a la Tesla.
Tradisjonelt
Det så ut som om all informasjonsavlevering var ordnet via ganske gammeldags-utseende klokker og at det derfor heller ikke er meningen at man skal lene seg altfor langt vekk med altfor mange øyne altfor mye vekk fra veien for å sette fineren på akkurat DET riktige punktet på en berøringsskjerm.
Det later til at Opel konsentrer betjeningen om berøringsflater, først og fremst i rattet, og stemmestyring.
Noen nøyaktig beskrivelse har jeg ikke, men bare det at de ikke nevner gester med et ord gjør meg beroliget. Sveiping med knyttenever gjennom løse luften forekommer meg å være en ganske primitiv form for HMI.
Selvlærende
Men de beskriver systemet som at det er selvlærende. At du selv kan bestemme hvor og hvordan det skal klemmes og beveges for å oppnå hvilke resultater.
Og at bilen etter hvert husker selv en del av favoritt-innstillingene dine. Og da snakker vi ikke bare klima og musikk-kanaler, men vi snakker motorstyringskontroll og chassis-innstillinger også.
Instrumenter med 3D-virkning er igjen med – hentet fra Monza-prototypen i 2013, og hele interiøret er så lekkert og moderne man kunne håpe på, uten samtidig å være så ekstremt at det ikke kan gjennomføres.
For romantikerne blant oss er det jo også et positivt trekk at oppi all denne fremtiden finner vi et ratt vi kjenner igjen. Den har tydelige trekk fra rattet i den opprinnelige GT.