-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hyundai Getz
Hyundai Getz skal bli Norges mest solgte koreanske bil i småbilsegmentet og vil konkurrere direkte med Polo og Yaris.
Først publisert i BIL 9 - 2002.
Hyundai hevder at Getz er den første modellen de har utviklet spesielt med tanke på det europeiske markedet. Det som i første rekke skiller Getz fra mange andre småbiler, er at den er billigere, og den lanseres til priser som er fra 20.000 til 30.000 kroner under de fleste konkurrentene. Men det er snakk om en introduksjonspris som bare vil vare en kort tid. Prisene i Norge er mye lavere enn i andre land, og vil trolig bare holdes ut året.
Getz er en kompakt og godt pakket småbil med design som ikke vekker stor oppsikt. Den kommer med tre eller fem dører med motorer fra 62 til 105 HK. Neste år kan også den leveres med en ny dieselmotor med 80 HK. Getz er 3,81 meter lang, og korte overheng foran og bak gjør at den er veldig kompakt og dermed lett å parkere og snerten i trange gater. Det er kanskje ikke uten grunn at importøren tror bilen blir kvinnenes favoritt. En bybil med komfort og mye plass – gunstig priset og høyt sikkerhetsnivå – er noe kvinnelige bilkjøpere prioriterer.
Kjørekomforten er god. Fjæringen er myk og fører til god komfort selv på middels dårlig vei. Styringen er presis og ikke til å kjenne igjen fra tidligere småbiler fra Hyundai. Men interiøret har et billig plast preg. Setene gir god støtte og hva som virkelig imponerer er plassen i baksetet. Den store akselavstanden gir overraskende god plassutnyttelse. Selv med voksne i baksetet er det ikke nødvendig å flytte fortsetene så langt fram at man nærmest har rattet i kroppen. Det er god takhøyde og god sikt både til sidene og forover. Det er faste seter som særlig barn setter pris på.
Bilen har et normalt nivå når det gjelder sikkerhetsutstyr, med fire kollisjonsputer og ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeler. Også den billigste modellen har sentrallås, skivebremser på alle hjul og elektriske vinduer. Mest solgte modell i Norge skal bli 1.3 GLS med fem dører. 1,3-literen yter 82 hk ved 5500 o/min. Det gir en toppfart på 163 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,5 sekunder. Manuelt gear blir standard, men automatgear kan leveres.
Getz er en bybil med sin kompakte profil. Det er god plass og mye bil for pengene. Det som i første rekke skiller den fra mengder av andre små biler, er at den er mye billigere – så lenge det varer.
DETTE ER HYUNDAI Getz:
Lengde: 381,0 cm. Bredde: 166,5 cm. Høyde: 149,0 cm. Akselavstand: 245,5 cm. Sporvidde f/b: 145,0/144,0 cm. Tankvolum: 45 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.