-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf stasjonsvogn med fin 1,4-liter
Nye Golf stasjonsvogn med 1,4-liters TSI-motor, i kombinasjon med DSG-gir, er en harmonisk ekvipasje.
Hva slags bil er dette?
Volkswagen Golf er landets desidert mest solgte bilmodell så langt i år. Midt i november var det registrert 4657 Golf, mens Toyota Avensis på andreplass lå 1000 biler bak.
Golf stasjonsvogn er en folkevogn i ordets mest positive betydning. For det norske folk er stasjonsvogn den aller mest populære karosserivarianten, og når størrelsen er hendig – som i kompaktklassen – og den samtidig har en motor som gjør prisen spiselig, er kombinasjonen fullkommen.
Golf av sjette generasjon er til forveksling lik den forrige, men vær ikke i tvil om at den ferskeste er en bedre bil. En test av Golf kombikupé i bladet Bil nr 1 tidlig i år konkluderte med at nykommeren fikk 78,5 poeng, mens «gamlefar» av femte generasjon oppnådde 75 poeng.
Folk flest har problemer med å se at det er den nye Golfen som kommer kjørende. Når nykommeren står ved siden av sin forgjenger, er det lettere å se at lyktene både foran og bak har fått ny fasong, og at bilens skulderlinje har blitt mer markert. Fronten og panseret er noe mer rettlinjet – men forskjellene er marginale.
Flere detaljer i interiøret er lånt fra Passat CC, blant annet rattet, de runde instrumentene og styringspanelet for klimaanlegget. Satt på spissen kan en eier av Golf V sette seg inn i Golf VI med bind for øynene og finne alle brytere og funksjoner uten å nøle.
Bedre støykomfort
Det har bare skjedd små endringer når det gjelder plassforholdene. Tre personer har akseptabel komfort i baksetet, men de sitter ikke mer bekvemt i den nye enn i den gamle.
Den tidligere så typiske romlestøyen i Golf er en saga blott i den nye bilen. I testen i Bil nr 1 viste støymåleren en reduksjon på hele 7 desibel da «gamlefar» ble kjørt fra grov asfalt over på finere asfalt. Også nykommeren er følsom for grov asfalt, men her er ikke forskjellen så stor.
Den nye Golfen har også bedre isolasjon mot motorrommet og har tykkere glass i sidevinduene.
Det var det påkostede bakhjulsopphenget på forrige generasjon, av såkalt multilink-konstruksjon, som var en av årsakene til støyen. På den nye Golfen er det valgt en modifisert utgave av hjulopphenget, og støyen er altså merkbart redusert uten at det har gått på bekostning av verken kjøreegenskapene eller kjørekomforten
Hvordan er den?
Her kjører vi for en gangs skyld ikke en dieselutgave. TSI-motoren med 1,4-liters volum, som ble tatt i bruk i flere Volkswagen-modeller i fjor, er nå på plass i stasjonsvognutgaven av Golf. Til tross for beskjedent slagvolum står det meget akseptable 122 hester på stallen.
Et stikkord er «downsizing», altså en reduksjon av motorstørrelsen slik at man får stor effekt ut av en mindre motor, og et tilhørende lavt drivstofforbruk. De mindre motorene har også den fordelen at de utgjør mindre vekt i bilen.
Mindre tørst
Den nydelige 7-trinns dobbeltclutch-gearkassen (DSG) betyr ikke bare ukomplisert og komfortabel gearsjalting, den bidrar faktisk til at motoren er mindre tørst enn med manuell kasse. Ved blandet kjøring ligger forbruket på henholdsvis 0,60 liter/mil og 0,63 l/mil.
En medvirkende årsak er et meget velfungerende start-/stopp-system som sørger for at motoren stopper og starter automatisk når du venter på grønt lys eller står i kø.
Bagasjerommet er lett å utnytte effektivt, ikke minst på grunn av at rommet har forbilledlige rette sidevegger. Vår prøvebil har det smarte løse ekstragulvet, som gir et skjult rom under gulvet samtidig som gulvet i praksis er nesten helt flatt rett inn fra lasteterskelen.
I standardoppsett har Golf dekkdimensjon 195/65 R15, en dimensjon som gir mye komfort, men som gir tilsvarende lite positivt bidrag til kjøreegenskapene. Vår prøvebil, som står på piggfrie vinterdekk av typen Conti VikingContact 5, har fått en litt mer sportslig dimensjon, 205/55 R16.
Dette er en dekkdimensjon som vi har mange og positive erfaringer med på Golf. Det er rett og slett riktig hjulstørrelse for det brede lag av folket som vil ha god balanse i kjøreegenskapene, det vil si at det både er god komfort og akseptabel tilbakemelding fra underlaget.
Bør jeg kjøpe en?
Er du på jakt etter en stasjonsvogn i kompaktklassen – en bilstørrelse som kan fungere som eneste bil i familien – er det vanskelig å se bort fra Golf. Blant andre konkurrentene som det er naturlig å vurdere, er Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 og "fetteren" Skoda Octavia.
Golf er et trygt valg, ikke minst er den sosialt akseptert – enten du er konsernsjef eller sekretær. Du kan få billigere Golf stasjonsvogn enn vår prøvebil. Med laveste utstyrsnivå (Trendline) og 80 hesters bensinmotor, starter prisen på 224.340 kroner, men vi vil absolutt anbefale å plusse på når det gjelder både utstyret og musklene.
Seks kollisjonsputer, halvautomatisk klimaanlegg, kjørecomputer samt DAB- og MP3-tilkobling hører til standardutstyret uansett nivå. Vår prøvebil har utstyrsnivå Comfortline, og her får du blant annet cruise control, midtarmlene bak med skiluke, komfortsete foran med korsryggstøtte, 3-ekers sportsratt og 12 volt uttak i bagasjerommet.