Golf-kannibal? Golf Plus blir bestselger?

Golf Plus er en mer brukervennlig bil enn Golf. Mange som nylig har kjøpt ny Golf har grunn til å være misunnelig på Plusvarianten.

Publisert Sist oppdatert

Golf Plus
Golf Plus

Først publisert i BIL 4 - 2005.

I den nye Golf Plus finnes detaljen mange har savnet i vanlig Golf. Høyere seter (7,5 cm høyere forsete og 8,5 cm baksete), fleksible seteløsninger der baksete kan reguleres fram og tilbake (velkommen etter, VW) og der det myldrer av plass til å lagre små og store ting. Like lang og bred som vanlig Golf, litt høyere og mer praktisk. At Golf Plus er blitt høyere betyr ikke at bildens tyngdepunkt ligger vesentlig høyere, det er økt med bare 1 cm.

Best er ordningen med setene. De kan i en håndvending justeres og reguleres. Volkswagen er på ingen måte banebrytende med slike løsninger, men løsningen i Golf er god. Legg ned bakseteryggen og forseteryggen på høyre side – og du kan frakte flatpakkede møbler på 2,30 meter. Skal ingen sitte bak, reguler baksetet framover, og Golfen blir en storlaster. Men med baksetet i bakre posisjon blir det ikke stor plass til bagasje.

Slutt på barneceller
Baksetet i Golf og Golf Plus skiller seg på et vesentlig punkt. I Plus-modellen sitter man høyt og fritt, og selv ungene kan se ut av sidevinduer og har god sikt framover. I vanlig Golf klager mange barn over en form for “fengsel der det er høyt opp til vinduene, og det de ser foran seg er ryggen på forsetene. At setene er hevet med 8,5 cm liker ikke minst godt voksne som foretrekker å sette seg inn i bilens seter – ikke ned i dem.

Mer plass og smartere løsninger koster mer. Plus-modellen koster 12.000 kroner mer, noe man sikkert får igjen når bilen skal selges brukt. Det er stor interesse i bruktbilmarkedet etter flerbruksbiler. Nå er ikke Golf Pluss noen 7-seter og blir det heller aldri, men sammenlignet med vanlig Golf er den klart mer brukervennlig.

Mange små flerbruk
Renault var først ute med smart, liten flerbruksbil. Renault Scenic er klassikeren som mange har forsøkt å kopiere. I dag har kundene mange modeller å velge mellom.
• Toyota Corolla Verso er 16 cm lengre enn Golf Plus og leveres mest som 7-setere. Ledelsen i Toyota mener at Corolla Verso mer er å sammenligne med den større VW Touran enn Golf Plus. Så koster også Corolla Verso rundt 30.000 kroner mer enn Plus.
• Renault Grand Scenic har også 7 seter og er en forholdsvis stor bil. Den koster rundt 15.000 kroner mer enn Golf Plus.
• Peugeot 307 SW er kanskje det som mest ligner en stasjonsvogn. Kan leveres med 7 seter – men det er det ikke mange som bestiller. Den tredje seterekka blir for trang.
• Ford Focus C-Max er kanskje bilen som mest kan sammenlignes med Golf Plus. Den koster nesten 20.000 kroner mer (sammenligning er gjort for billigste variant med dieselmotor).

Først neste år er Golf-familien komplett. I høst kommer sedanen Bora, og neste år stasjonsvogn og cabriolet.

VW Golf Plus 1.9 TDI
Pris: kr. 277.010,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1896 ccm. 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 250 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 420 x 176 x 158 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Egenvekt m/fører: 1395 kg. Tillatt totalvekt 2000 kg.
Dekk: 195/65 R15.
Bagasjerom: 305 til 1360 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,9 sek.
Toppfart: 183 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil.
CO2-utslipp: 146 g/km.
Konkurrenter: Toyota Corolla Verso, Renault Scenic, Ford Focus C-Max, Peugeot 307 SW.

Powered by Labrador CMS