-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Suzuki Grand Vitara: Mer lik konkurrentene
Suzuki Grand Vitara har alltid vært annerledes, røffere og grovere – og mye billigere. Nå kommer ny modell – og forskjellene er borte, også prisforskjellen.


Suzuki Grand Vitara
Først publisert i BIL 10 - 2005.
Den norske importøren er Suzuki-fabrikkens gullgutter, og suksess gir fordeler. Som når nye Grand Vitara lanseres i Norge lenge før resten av Europa. Mens bilen skal være den store nyheten på bilutstillingen i Frankfurt i september, finnes bilene allerede hos norske forhandlere. Den norske Suzukiorganisasjonen tar nesten helt av med superlativer om den nye bilen.
For nå har Suzuki endelig fått en SUV som er lik konkurrentene. Borte er enkle systemer og begrenset komfort. Mens andre hadde selvbærende karosseri, hadde Grand Vitara tradisjonell ramme. Grand Vitara var en røffere bil – en virkelig arbeidshest med stiv fjæring, lite å skryte av
på gode veier. Slik er ikke den nye modellen. Den kjører langt bedre enn den gamle modellen (som fortsatt vil selges) – og på dårlig vei sørger uavhengig fjæring for at ujevnhetene dempes effektivt. Bilen er rett og slett meget komfortabel, uten at det er gått ut over røffheten. Fortsatt har Grand Vitara firehjulsdrift med lavserie og sentraldiffsperre.
Lavere og lengre
Det merkes at bilen har 20 cm lavere bakkeklaring og at lengden er økt med 17 cm. Bilen er blitt en fullvoksen storbil – og når akselavstanden er økt fra 248 til 264 cm blir det mer storbilfølelse.
Som på de fleste mini-SUVer har også Grand Vitara et forholdsvis stivt chassis. Samtidig er styrefølelsen svak, en kraftig styreservo sørger for å fjerne det meste av tilbakemeldingen fra underlaget. Elektronisk stabilitetsprogram, ESP, vil trolig komme som ekstrautstyr og det vil gi bilen økt sikkerhet på glatt underlag.
Ikke til å kjenne igjen
Innvendig er ikke Grand Vitara til å kjenne igjen. Innredningen og førerplassen er blitt mer moderne og komfortabel. Det er lettleste instrumenter, og de fleste finner lett en god og riktig kjørestilling selv om rattet ikke kan justeres i lengde.
En av de mest spennende modellene kommer ikke før neste år, nemlig med 1,9-liters dieselmotor som stammer fra Renault. Med diesel kan bilen faktisk trekke to tonn, men den blir ingen Speedy Gonzales, akkurat.
Suzuki har alltid vært billigere enn konkurrenter som Toyota RAV4, Honda CR-V, Land Rover Freelander og Nissan X-Trail. Det er ikke nye Grand Vitara, bilen er priset etter konkurrentene. Grand Vitara kommer ikke som 7-seter eller som varebil på grønne skilter.
Dette er Suzuki Grand Vitara:
Lengde: 447 cm (3-dørs 400). Bredde: 181 cm. Høyde: 170 cm. Akselavstand: 264 cm 3-dørs 244). Bagasjeromvolum: 398 liter. (VDA) (3-dørs 184). Tankvolum: 66 liter (3-dørs 55) liter.