-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Suzuki Grand Vitara XL-7: Billig SUV
Suzuki satser på firehjulsdrevne biler, og har stor suksess med det i vinterlandet Norge. XL-7 er den største modellen derfra.
Først publisert i BIL 5 - 2005.
Iløpet av fjoråret klatret Suzuki fra 19. til 9. plass på salgsstatistikken i Norge, godt hjulpet av lavprisprofil og fokus på firehjulsdrift. Den store XL-7 kan fås både som 7-seter og 5-seter, i tillegg til varebil. Med toliters turbodieselmotor og sitteplass til syv, i tillegg til terrengegenskaper, er det ikke rart mange lar seg friste.
De to bakre setene er ganske gode i bruk, men stjeler en del plass når de ikke behøves, og de kan heller ikke tas ut. Midtre seterad kan skyves frem og tilbake, og ryggen er todelt. I førersetet sitter man godt, men rattet er ikke justerbart i lengderetningen. Skinnseter og -ratt er standard, likeså automatisk klimaanlegg. Automatgear er dessverre ikke tilgjengelig.
En toliters dieselmotor burde være et gunstig valg på en slik bil. Men man skal ikke forvente seg for mye, verken av kraft, fleksibilitet eller støynivå. Straks turtallet faller under 2000 o/min blir den særdeles tafatt, og over 3000 o/min bråker det godt under panseret. Et turtall på 2000 o/min i femtegear tilsvarer drøyt 80 km/t på flat mark, og når man går av gassen da kjennes et tydelig rykk fra motoren. Sånn bør det ikke være.
Men XL-7 gjør en god jobb som firehjulstrekker, siden den er konstruert med stiv ramme og har lavgearserie. Normalt kan man kjøre den med bakhjulsdrift, men man skal være obs på at det ikke finnes antiskrens-system om bord. Det burde vært inkludert, eller i alle fall levert som ekstrautstyr. XL-7 er absolutt et prisgunstig alternativ, men man sitter likevel med en følelse av at man får ikke mer enn man betaler for.
Suzuki Grand Vitara XL-7 2.0 TDI Sport
Pris: kr. 369.900,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1997 ccm. 85 kW (109 hk) v/ 4000 o/min. 270 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 178 x 174 cm. Akselavstand: 280 cm. Bakkeklaring: 18,3 cm. Egenvekt m/fører: 1805 kg. Tillatt totalvekt: 2350 kg.
Dekk: 235/60R16.
Bagasjerom: 121/353/584 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: ikke oppgitt
Toppfart: 155 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 216 g/km