-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Suzuki Grand Vitara XL-7: Billig SUV
Suzuki satser på firehjulsdrevne biler, og har stor suksess med det i vinterlandet Norge. XL-7 er den største modellen derfra.

Først publisert i BIL 5 - 2005.
Iløpet av fjoråret klatret Suzuki fra 19. til 9. plass på salgsstatistikken i Norge, godt hjulpet av lavprisprofil og fokus på firehjulsdrift. Den store XL-7 kan fås både som 7-seter og 5-seter, i tillegg til varebil. Med toliters turbodieselmotor og sitteplass til syv, i tillegg til terrengegenskaper, er det ikke rart mange lar seg friste.
De to bakre setene er ganske gode i bruk, men stjeler en del plass når de ikke behøves, og de kan heller ikke tas ut. Midtre seterad kan skyves frem og tilbake, og ryggen er todelt. I førersetet sitter man godt, men rattet er ikke justerbart i lengderetningen. Skinnseter og -ratt er standard, likeså automatisk klimaanlegg. Automatgear er dessverre ikke tilgjengelig.
En toliters dieselmotor burde være et gunstig valg på en slik bil. Men man skal ikke forvente seg for mye, verken av kraft, fleksibilitet eller støynivå. Straks turtallet faller under 2000 o/min blir den særdeles tafatt, og over 3000 o/min bråker det godt under panseret. Et turtall på 2000 o/min i femtegear tilsvarer drøyt 80 km/t på flat mark, og når man går av gassen da kjennes et tydelig rykk fra motoren. Sånn bør det ikke være.
Men XL-7 gjør en god jobb som firehjulstrekker, siden den er konstruert med stiv ramme og har lavgearserie. Normalt kan man kjøre den med bakhjulsdrift, men man skal være obs på at det ikke finnes antiskrens-system om bord. Det burde vært inkludert, eller i alle fall levert som ekstrautstyr. XL-7 er absolutt et prisgunstig alternativ, men man sitter likevel med en følelse av at man får ikke mer enn man betaler for.
Suzuki Grand Vitara XL-7 2.0 TDI Sport
Pris: kr. 369.900,–
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1997 ccm. 85 kW (109 hk) v/ 4000 o/min. 270 Nm v/1750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 178 x 174 cm. Akselavstand: 280 cm. Bakkeklaring: 18,3 cm. Egenvekt m/fører: 1805 kg. Tillatt totalvekt: 2350 kg.
Dekk: 235/60R16.
Bagasjerom: 121/353/584 liter (VDA).
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: ikke oppgitt
Toppfart: 155 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 216 g/km