-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er neste Grand Vitara
Nå som portugiserne har vekslet sine escudos til euro, er det godt noen holder liv i myntenheten. I alle fall navnet.
Escudos er nemlig betegnelsen Suzuki benytter på hjemmemarkedet på modellene vi kjenner som Vitara og Grand Vitara. Den første Escudo så dagens lys i 1998, og nå er tredje generasjon klar for Japan.
Nye Escudo har selvbærende karosseri og er utstyrt med permanent firehjulsdrift med senterdiffsperre og uavhengig oppheng av alle fire hjul. Ytre mål er 439,0x181,0x169,5 centimeter over en akselavstand på 264 centimeter. Det betyr at den har vokst i lengde (+17cm) og bredde (+3cm), men blitt lavere (-5cm) enn dagens modell.
Kun bensin
I solens land leveres den med to alternative motorer, en 4-sylindret 2-liter på 145hk og 193 Newtonmeter samt en 2,7-liters V6 som yter 184hk / 250 Newtonmeter. Begge er bensindrevne. Den minste kan utstyres med 5-trinns manuell eller 4-trinns automatisk gearkasse mens V6en har 5-trinns automat som standard.
Liten over standard utstyrt i Japan omfatter satellittnavigasjon, elektronisk stabilitetskontroll, ABS med EBD, front- og sidekollisjonsputer samt ISOFOX innfesting for barneseter. Månedlig salgsmål lokalt er 15.000 biler.
Pop i Norge
I Norge er Vitara-serien populær, spesielt modellen med betegnelse XL-7. Den norske importøren har et salgsmål på 1100 personbiler og 875 varebiler i 2005, og det ser han ut til å lykkes med. Så langt i år er det registrert 434 personbiler og 405 varebiler. Han får neppe mye glede av den nye modellen i år, for den ventes til Europa først på tampen av året.
-De informasjonen vi sitter på nå er at modellen skal debutere i Frankfurt i september, sier informasjonssjef Morten Wettergren hos Suzuki Norge. –Vi er helt avhengige av modeller med dieselmotor, så vi venter på disse. XL-7-modellen fortsetter foreløpig uendret, men vi ser frem til også å få en ny Grand Vitara inn i programmet neste år. Den vil bli solgt som kun som personbil men den populære XL-7 fortsetter både som person- og varebil.