-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er Hondas fremtid
De japanske produsentene har lang erfaring med brenselceller i biler. Så det er neppe tilfeldig at to av dem viser sine nye modeller på samme dag.
Det er snart ti år siden Honda hadde sin første BC-bil klar for kommersiell bruk, riktignok var det snakk om prototyper i meget begrenset opplag.
I 2008 lanserte de sin FCX Clarity, en firedørs sedan, og nå var bilen mer praktisk og mer lik en «vanlig» bil enn forgjengerne hadde vært.
Endelig form
Denne modellen har vært produsert inntil nylig, og erfaringene har medført at Honda nå snart er klar med en modell som er en enda mer utviklet.
Foreløpig har bilen som i dag debuterer i Tokyo betegnelsen Honda FCV Concept.
Designen, som er tonet kraftig ned fra konseptet vi møtte på disse tider i fjor, skal gi en klar indikasjon på hvordan den endelige modellen vil se ut når den debuterer i Japan våren 2016, og deretter i USA og Europa.
Vil skille seg ut
Vi ser at Honda, som Toyota, gir bilen designtrekk som skiller den klart ut fra konvensjonelle biler. De to produsentene tok jo tilsvarende grep da de lanserte sine dedikerte hybridmodeller, Prius og Insight for noen år siden.
Honda forteller at modellen de lanserer i 2016 har en kompakt drivlinje som får plass under panseret, noe som gir et fleksibelt interiør med plass til fem personer. Bilen har en effekt på 100 kW (136 hk).
Mer kraft, mindre volum
Utvikling av teknologien gjør at effektiviteten til brenselcellen er økt med 60 prosent samtidig som volumet er redusert med 33 % sammenlignet med FCX Clarity.
Bilen får en rekkevidde på rundt 500 kilometer, og den kan tankes opp i løpet av 3-5 minutter ved fyllestasjoner med et trykk på 70 MPa.
De store fordelene med BC-biler fremfor elbiler med batterier, er at de har nærmest ubegrenset rekkevidde (forutsatt infrastruktur for hydrogen) og at de ikke må stå til lading i evigheter.
Det var få i den norske bil bransjen som for ti år siden trodde elbilene skulle få en slik utbredelse som de har i dag, men det må foretas massive grep dersom BC-biler skal få en tilsvarende utbredelse.
PS!
Hvis du lurer på hva den boksen merket Honda Power Exporter er, så ligger det i betegnelsen. Bilen kan nemlig fungere som et mobilt kraftverk, et aggregat, som leverer ren strøm til for eksempel en hytte.