Hun driver et lite,
men viktig verksted

I de små bygdene langs E6 finner vi ennå noen små bilverksteder. Barbro Albrigtsen driver ett av dem.

Publisert

– Vi har ofte måtte tre støttende til når biler har fått stans. Særlig var dette vanlig før i tiden, da enkelte turistbiler mest minnet om vrak.

I 15 år har hun drevet med lakk og karosseri i hjembygda, de to-tre siste årene som daglig leder. Hardt arbeide førte til sene-betennelse og annen slitasje, noe som har plassert den unge bedriftslederen på skolebenken i Tromsø. Der skal hun ta artium på ett år for deretter å sikte på videre utdanning.

– Jeg må bare innse at slitasjen har innhentet meg, og da har jeg ikke noe valg, sier Babro Albrigtsen. Det å reparere alt fra personbiler til lastebiler, snø-fresere og snøscootere, traktorer og busser, har krevd sitt.

Tok over
Det var faren Ulrik som for en generasjon siden satte i gang med et lite bilverksted i Older-dalen, like ved fergeleiet og den travle riksveien som i dag heter E6. Barbro var interessert i bil og mekanikk, og utdannet seg til biloppretter.

– Det har vært artig å arbeide i bilbransjen. Den er kreativ og annerledes, særlig når du er en del av et lite allroundverksted langt utafor de store byene.

Barbro Albrigtsen er av det slaget som liker å jobbe. Hun setter pris på den friheten det er å drive selvstendig i et oversiktlig bygdesamfunn.

– Jeg har særlig likt å holde på med lakkering. Å gi bilene en ny make up har vært virkelig stimulerende. Men også det rent mekaniske arbeidet er interessant og utviklende. Du ser resultatet av det du liker å holde på med.

– Hvordan har det ellers vært å arbeide på et allround-verksted langt fra byen?

Fordeler og ulemper
– Det har både fordeler og ulemper, svarer Barbro. Blant fordelene teller bredden i kunnskap om biler, og dette å se svakheter og kunne jobbe med ulike merker. Blant ulempene kommer stresset inn. Det tar tid å få frem deler og utstyr til verkstedet. Albrigtsens Bilverksted har hatt god kontakt med merke-verkstedene i Tromsø, både hva gjelder det å skaffe deler og få råd. Lakk og utstyr kjøper en fra både Tromsø og Oslo. Ekstra-kostnadene ved frakt er etter hvert blitt en belasting.

– Har dere egen takstmann?
– Vi har benyttet oss av frilansere og i tillegg de som forsikringsselskapene selv benytter.

– Har dere kundegrunnlag nok i hjemkommunen Kåfjord (2500 innbyggere)?
– Nei, det er merkelig hvordan man i lokalmiljøet går over bekken etter vann for å få utført reparasjoner, mener Barbo. Mye av kundegrunnlaget ligger utenfor hjemkommunen.

Powered by Labrador CMS