Plan for flere hydrogenstasjoner

Det norske hydrogenselskapet NEL har signert en intensjonsavtale med den Reitan-eide Uno-X Gruppen, som sier at de innen 2020 skal etablere minst 20 hydrogen-stasjoner i Norges største byer.

Publisert

Hyundais hydrogenelektriske ix35 Fuel Cell har blitt serieprodusert siden 2013 og er til salgs i 13 europeiske land, deriblant Norge. Toyota har også lansert sin hydrogendrevne Mirai i Europa, men foreløpig ikke i Norge. Det kan kanskje endre seg nå.

Hittil i år er det registrert 9 hydrogendrevne biler i Norge, alle av typen Hyundai ix35 Fuel Cell. Prislappen på under 499.900 kroner bør ikke skremme kunder fra å konvertere til hydrogen, men problemet er at det i dag kun er mulig å tanke en slik bil på svært få steder.

Nå kan vi få en løsning på denne utfordringen - NEL og Uno-X opplyser at de vil etablere et joint venture med henholdsvis 49 og 51 prosents eierandel, og selskapet har som mål å bygge opp et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen.

Selskapene opplyser at de ser det som naturlig å starte sentralt på Øst- og Vestlandet.

NEL-sjef Lars Christian Stugaard sier til Teknisk Ukeblad at etter denne utrullingen vil det bli mulig å bruke en hydrogenelektrisk bil på lik linje med en vanlig bil i Norge. Den daglige bruken vil være sammenlignbar med en bensin- eller dieselbil i dag.

Powered by Labrador CMS