Hyundai Trajet
–7-seter som blir varebil

Hyundai lanserer sin 7-seter Trajet, en bil som blir en viktig varebil i Norge. Om koreanerne før har utmerket seg med spesielt design, går de nå motsatt vei. Denne bilen skiller seg ikke ut fra mengden designmessig. Bilen kommer i salg til sommeren.

Publisert
Flerbruksbil

De ti fremste
Hyundai er aggressive i markedsføringen sin om dagen og legger store summer i idrettsarrangementer som fotball-EM i år og VM i Korea neste år. Målet er klart; gjennom sammenslåingen med Kia ønsker Hyundai å bli en av de ledende bilprodusenter i verden, målet er å være blant de ti fremste. Sammen med Kia har de en kapasitet på 2,9 millioner biler pr år.

Uten karakteristiske trekk
Hyundai har tidligere utmerket seg med særegen design. Det kan man ikke si Trajet har fått. Bilens design er gjort ved Hyundais eget designsenter utenfor Frankfurt i Tyskland. Man har sett hva alle andre har å tilby og ser ut til å ha kommet frem til en form uten karakteristiske trekk.

Med Trajet skal Hyundai konkurrere med en rekke andre varebiler opprinnelig konstruert som 7-setere, som Citroën Evasion, Chrysler Voyager, Ford Galaxy, Mazda MPV, Mitsubishi Space Wagon, Peugeot 806 med flere. Bilen er noen cm lengre enn Ford Galaxy, mens den er noen cm kortere enn Chrysler Voyager. Bilen plasserer seg midt i en stor gruppe tilsvarende biler. Prisen er ennå ikke fastsatt, men det antydes at pris på billigste variant blir på 215.000 kroner

Mange konkurrenter
Hyundai Trajet er utstyrt med velkjente motorer, begge to, en 2-liter og en 2,7-liter, sitter fra før i Sonata-modellene. Importøren snakker om å ta inn to utstyrsnivåer med en prisforskjell på 10.000 - 20.000 kroner og hvor den dyrere leveres med blant annet klimaanlegg. Bilene skal kunne leveres med automatgear.

2-literen blir standard-motor, en motor på 100 kW. Nær sagt alle konkurrentene har også 2-liter som standard, men det kan føles som noe lite om man stadig kjører med mye gods i varerommet. Vi prøvekjørte bilen med alle setene på plass og med to voksne i bilen og følte vi måtte benytte gearspaken så fort det kom en motbakke. Et dreiemoment på 183 er ikke imponerende, men likevel bedre enn konkurrentene.

Den større motoren, en 2,7-liters V6-motor, kan skilte med 170 hk og vil gjøre bilen høyst kjørbar også med fult lass. Hyundai har annonsert at de til høsten skal lansere en 2-liters dieselmotor med common-railteknikk, som antakelig vil passe glimrende i denne bilen.

Lydløst
Etter en formiddags kjøring med to eksemplarer, var det flere ting som slo oss. Når det gjelder lyd har koreanerne gjort en kjempejobb. Uten at vi hadde måleutstyr med kunne vi fastslå at man selv i hastigheter over 150 km/ t kunne snakke uforstyrret i bilen. Vindstøy er helt fraværende og motorlyd er begrenset til en svak summing. Det som gjenstår er dekkstøy, og denne ble ekstra fremtredende ved kjøring på dårlig underlag. Og slik er det ofte, fjerner man en lydkilde kommer en annen tydeligere frem.

Når man setter seg inn i bilen slås man av spesielt design på dahbordet, hvor de viktigste tingene er plassert i midten. To hanskerom, bra med oppbevaringsrom, flaske/koppeholdere og nett med strikk i rommene i dørene var fine detaljer. Setene gir fin støtte og førerstolen kan justeres i høyden. Ettersom man har satset på at stolene foran skal kunne svinges helt rundt på 7-seteren, har man ødelagt muligheten for et stort konsoll med oppbevaringsrom mellom stolene foran.

Interiøret
Interiøret er i vel mørke toner. Det er etter vår mening for mye svarte detaljer i dashbordet.

Trajet har ikke skyvedører på sidene bak, som noen av konkurrentene har. Bakluken er slik utformet at en godt voksen person kan stå oppreist under den når den er åpen, en viktig detalj.

Bra sikt
Femtrinns gearkassen virker noe upresis i skiftene, særlig når man skal skifte fra 2. til 3. har man lett for å havne i 5. Bilen oppfører seg bra på veien, det er enkelt å dosere riktig bremsetrykk og bilen har et stivt understell som aksepterer stor fart i svingene. Dette tegner godt også med tanke på å ha bilen som varebil. Rattet kan vinkles, men ikke justeres i lengderetningen. Sikten rundt om er stort sett fin, men det er ikke mulig å se hvor man har hjørnene på fronten. Noe brede a-stolper gir muligheter for fotgjengere i blindsonen, men dette venner en seg til. Bak a-stolpen har bilen små triangelformede vinduer, med egne dyser for å unngå dugging. Bilen er utstyrt med store fine speil.

I salg i juni
Bilen skulle ha vært introdusert tidligere, men dette har av en eller annen grunn blitt utsatt. Nå er introduksjon i Norge satt til juni. Bilene skal tas inn som GL- og GLS-varianter. Eksakt hva utstyrspakkene til de to skal inneholde, er ikke avklart. De bilene vi prøvekjørte hadde verken lyktespylere eller oppvarmede seter, de som havner i Norge vil i alle fall ha varme i setene. Så gjenstår det å se om Hyundai kan slå seg til en plass i segmentet. Konkurransen vil bli hard.

Powered by Labrador CMS