-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Monza Concept fra Opel
Mens de fleste nordmenn nøt en velfortjent ferie, sendte Opel ut informasjon om en ny konseptbil som skal debutere i Frankfurt neste måned. Nå har vi fått mer informasjon og flere bilder.
- Monza Concept demonstrerer hva du kan forvente fra Opel i fremtiden. Lekker design er matchet med moderne teknologi og fremtidens drivlinje, sier Opels toppsjef, Dr. Karl-Thomas Neumann.
- På den ene siden representerer konseptet alt hva Opel står for i dag – tysk presisjon kombinert med innovativ teknologi pakket inn i slående design. I tillegg tar den for seg temaer som blir grunnleggende for utvikling av neste generasjon biler fra Opel – maks integrasjon med moderne hjelpemidler og optimaliserte drivlinjer med minst mulig utslipp.
LES OGSÅ: Opel drypper
Tilkoblingsmulighetene fremmes via en banebrytende LED-projeksjonsteknologi for instrumentene og infotainment-systemer.
Effektiviteten vises på mange måter, gjennom lett design, optimalt bruk av interiørdesign og avansert motorteknologi.
Elektrisk påvirkning
Monza Concept er basert på den økende elektrifisering av drivlinjer i den moderne bilindustrien, fra el-hybrider til brenselceller. Når det gjelder styling, uttrykker vi ren effektivitet ved en ny, enkel og sprek tolkning av de typiske strukturelle former.
Konseptbilen er 4,69 meter lang med fire seter. Selv om den er bare 1,31 meter høy, er det likevel plass til et bagasjerom med 500 liter volum.
Dørene svinger opp som utstrakte vinger og fraværet av B-stolper tillater et uforstyrret innsyn til de romslige, åpne passasjerplassene.
LED-projeksjon
Monza Concept fortsetter innovasjonen med toppmoderne LED-projeksjonsteknologi.
Sjåføren befinner seg ikke foran separate instrumenter med forskjellig informasjon. I stedet møter han et vidt, velformet dashbord som strekker seg fra dør til dør, og som brukes som én enkel projeksjonsoverflate.
3D-grafikken er ifølge Opel imponerende, og viser alle viktige funksjoner, fra informasjon for bilen og sjåføren, til Internett- og kommunikasjonsmuligheter.
Både området som viser informasjonen og bakgrunnen kan tilpasses individuelt, styringen av systemet foregår via stemmestyring i tillegg til betjening fra rattet.
Fleksibel
Monza Concept er basert på en modulær design for å tillate fleksible løsninger ved valg av drivlinjer. Til konseptet utviklet ingeniørene en elektrisk fremdriftsmotor med en distanseutvider – en videreutvikling av teknologien vi kjenner fra Ampera / Chevrolet Volt.
En tresylindret 1.0 turbomotor – som også har sin premiere på IAA – har oppgaven som distanseutvider. Men den gjør det ved hjelp av naturgass istedenfor bensin, og dette betyr betydelig lavere CO2-utslipp.
Vi skal selvsagt se nærmere på Monza Concept når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste måned.