-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Suzuki Ignis SUV


Ignis SUV
Ignis SUV
Først publisert i BIL 11 - 2003.
Med merkelappen SUV er Suzuki nå på banen med sin nye Ignis, 15 cm lenger enn den gamle Ignis, og med 56 liter større bagasjeplass. Bilen produseres i Ungarn, side om side med halvsøsteren Subaru G3X Justy.
På plussiden kan Ignis SUV vise til to sterke kort: Trekk på alle fire samt, relativt sett, rommelig plass. Innenfor 377 cm utvendig lengde – 5 cm større enn Nissan Micra og 13 cm mindre enn VW Polo – kan Ignis SUV by på 236 liter bagasjeplass, inkludert 17 liter i et rom under gulvet. Dette er kombinert med akseptabel sitteplass for fire personer av gjennomsnittsstørrelse. Med bare forsetene i bruk kan bakrommet svelge respektable 526 liter.
4WD-systemet er av light- typen, med en viskositetskobling som sørger for å fordele trekkraft også til bakhjulene når forhjulene spinner. Derfor tar bilen seg fint fram på glatt og røft underlag, men den er ingen terrengbil ettersom både lavgear og differensialsperre mangler. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, står ikke på programmet, heller ikke som tilleggsutstyr.
Sittekomforten høster ikke like mange poeng som den effektive plassutnyttelsen. Beklager Suzuki, men det er lenge siden vi har sittet i et førersete hvor vi noterer så mange punkter under minustegnet i protokollen: Fothvileren for ventrefoten glimrer med sitt fravær, plassen er okkupert av hjulhuset. Midtkonsollens utforming gjør at heller ikke høyrebenet har noen støtte. Midtarmlenet er i veien for høyre albue enten armlenet er oppslått eller nede, så gearbevegelsen blir unaturlig. Rattet sitter forholdsvis høyt, og kan ikke reguleres i noen retning. Førersetet kan høydereguleres, men bare i bakkant. Med mine 186 cm skulle jeg gjerne hatt førersetet 10 cm lenger tilbake, knekken i knærne blir unaturlig skarp. Når sitteputen er kort – naturlig nok i en liten bil – og uvanlig hard samtidig som sidestøtten i ryggen er dårlig, må vi sammenfatte sittekomforten med to ord: Intet kjøpsargument.
Fjæringen og dempingen gir akseptabel kjørekomfort på vanlig landvei. Over skarpe dumper og tverrskjøter klarer ikke hjulopphenget helt å svelge slag og vibrasjoner. I løpet av 2004 leverer fabrikken også Ignis i dieselversjon med Fiats 1,25-liters Multijet under panseret, samme motor som vi allerede har stiftet bekjentskap med i Punto og Corsa, og da kan du regne med at dreiemomentet øker til 170 Nm.
Suzuki Ignis SUV:
Pris: kr. 199.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1328 ccm. Effekt: 68,6 kW (93 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 118 Nm v/4100 o/min.
Mål: Lengde: 377 cm. Bredde: 161 cm. Høyde: 160 cm. Akselavstand: 236 cm.
Dekk: 165/70R14.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1080 kg. Tillatt totalvekt: 1470 kg.
Bagasjerom: 236 - 526 liter (VDA).
Tankvolum: 41 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,1 sek
Toppfart: 156 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,68 l/mil
CO2-utslipp: 160 g/km
Konkurrentene: Daihatsu Sirion, Daihatsu YRV, Subaru Justy.
Aktuell: Lansert i Norge nå i høst.
Antall salgspunkter: 73 fordelt over hele landet.