-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
SUBARU IMPREZA 2.0 GL
Det nye med Subaru Impreza er intet annet enn en motor som vi tidligere kjenner fra Legacy, men små endringer kan gi store forskjeller. I tidligere tester har vi pekt på at Impreza har svak motorisering og lange gearutvekslinger. Nå er en av disse svakhetene rettet opp med en god effekt på den andre.
Først publisert i BIL 3 - 1996.
Toliteren som yter 115 hk er en relativt turtallsavhengig motor. Maksimalt dreiemoment oppnås ved 4.400 omdreininger og maksimal effekt ikke før 5.600 omdreininger. Med under 2.000 omdreininger er det fortsatt en klar nøling ved gasspådrag, men det endrer seg klart når motoren får jobbe ved høyere turtall. Da er det derimot en fryd å kjøre Impreza.
Impreza takler både små og store ujevnheter på en behagelig måte, og særlig godt grep har den på de litt større. På små, skarpe ujevnheter i lave hastigheter er fjæringen svært kontant, og på grunn av lav vekt bak merkes slagene spesielt godt når bakhjulene kommer over ujevnheter. Generelt er likevel Impreza en svært komfortabel bil med et støynivå som er blant de laveste i sin klasse.
Transmisjonen trekker likevel komfortintrykket ned. Ved lave turtall blir bilen ganske stumpete, og køkjøring er ikke favorittgeskjeften i denne bilen. Kraftfordelingen på den firehjulsdrevne Imprezaen er normalt 50/50 foran og bak. En silikonclutch fungerer som differensialbrems når hjulspinn oppstår. Dette er et enkelt og funksjonelt system, men det finnes biler som er mer forutsigbare enn Impreza på glatt føre. Men bilen gir beskjed i rimelig god tid om at noe er i gjære, og om at du burde avpasse farten etter forholdene. Det er først når grensene er overskredet at bilen kan være vrien å håndtere. Likevel er det fornuftig å gjøre seg godt kjent med hvordan bilen fungerer på glatta før du selv hiver deg utpå.
Konkurransedyktig
Subarus utviklingsavdeling har ikke for vane å komme med nye løsninger for hvert modellår. Det gir i det minste kontinuitet, også i produksjonen. Impreza virker uvanlig godt sammenskrudd og gir inntrykk av solid kvalitet. Men Subarus kjennetegn boxermotor og firehjulstrekk overvelder likevel ikke. De fleste av konkurrentenes tolitere er adskillig mer arbeidsvillige og det finnes firehjulsdriftssystemer som gir bedre kjøreegenskaper enn Subarus.
Totalt sett er likevel Impreza et hyggelig bekjentskap. Kupeen virker kompakt, men er likevel rommelig. De fleste betjeningsfunksjoner er fornuftig plassert, med unntak av fire brytere som befinner seg bak rattet. Ellers byr kupeen på rimelig god plass foran, men dårligere i baksetet. Derimot er bagasjeromløsningen stor og fornuftig. Baksetene felles ned på en enkel måte ved hjelp av to stropper og gir et langt, flatt lastegulv med to enkle håndgrep.
Utstyrsnivået er høyt, men er ABS-bremser et krav må du legge 10.000 kroner mer på bordet. Da tar du steget opp til GL/EL-modellen, og det er det verdt. Impreza 1.6 GL/BM koster 208.730 kroner, men med samme gearkasse som storesøster er nok 1.6-literen kortpustet i motbakkene. Ny gearkasse og litt mer effekt i forhold til dagens lave effektuttak tror jeg kan gjøre Impreza 1.6 til et bedre alternativ.
Etter avgiftsendringene gikk samtlige Subaru-biler ned i pris. Dermed kan Impreza konkurrere med de fleste biler i samme prisklasse. Skal du ha en firehjulsdrevet sedan til under 250.000 kroner finnes det knapt
bedre alternativer.
SUBARU IMPREZA 2.0 GL BM:
Motor: 4-sylindret boxermotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1994 ccm. 85 kW (115 hk) v/5.600 o/min. 170 Nm v/4.400 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/70TR14.
Mål: Lengde: 435,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 140,0 cm. Akselavstand: 252,0 cm. Sporvidde f/b: 146,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1235 kg. Tillatt totalvekt: 1680 kg.
Volum: Bagasjerom: 353 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 9,7 sek.
Toppfart: 189 km/t
Forbruk by: 1,31 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,77 l/mil
Pris: kr 239.970