-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
SUBARU IMPREZA 2.0 GL
Det nye med Subaru Impreza er intet annet enn en motor som vi tidligere kjenner fra Legacy, men små endringer kan gi store forskjeller. I tidligere tester har vi pekt på at Impreza har svak motorisering og lange gearutvekslinger. Nå er en av disse svakhetene rettet opp med en god effekt på den andre.

Først publisert i BIL 3 - 1996.
Toliteren som yter 115 hk er en relativt turtallsavhengig motor. Maksimalt dreiemoment oppnås ved 4.400 omdreininger og maksimal effekt ikke før 5.600 omdreininger. Med under 2.000 omdreininger er det fortsatt en klar nøling ved gasspådrag, men det endrer seg klart når motoren får jobbe ved høyere turtall. Da er det derimot en fryd å kjøre Impreza.
Impreza takler både små og store ujevnheter på en behagelig måte, og særlig godt grep har den på de litt større. På små, skarpe ujevnheter i lave hastigheter er fjæringen svært kontant, og på grunn av lav vekt bak merkes slagene spesielt godt når bakhjulene kommer over ujevnheter. Generelt er likevel Impreza en svært komfortabel bil med et støynivå som er blant de laveste i sin klasse.
Transmisjonen trekker likevel komfortintrykket ned. Ved lave turtall blir bilen ganske stumpete, og køkjøring er ikke favorittgeskjeften i denne bilen. Kraftfordelingen på den firehjulsdrevne Imprezaen er normalt 50/50 foran og bak. En silikonclutch fungerer som differensialbrems når hjulspinn oppstår. Dette er et enkelt og funksjonelt system, men det finnes biler som er mer forutsigbare enn Impreza på glatt føre. Men bilen gir beskjed i rimelig god tid om at noe er i gjære, og om at du burde avpasse farten etter forholdene. Det er først når grensene er overskredet at bilen kan være vrien å håndtere. Likevel er det fornuftig å gjøre seg godt kjent med hvordan bilen fungerer på glatta før du selv hiver deg utpå.
Konkurransedyktig
Subarus utviklingsavdeling har ikke for vane å komme med nye løsninger for hvert modellår. Det gir i det minste kontinuitet, også i produksjonen. Impreza virker uvanlig godt sammenskrudd og gir inntrykk av solid kvalitet. Men Subarus kjennetegn boxermotor og firehjulstrekk overvelder likevel ikke. De fleste av konkurrentenes tolitere er adskillig mer arbeidsvillige og det finnes firehjulsdriftssystemer som gir bedre kjøreegenskaper enn Subarus.
Totalt sett er likevel Impreza et hyggelig bekjentskap. Kupeen virker kompakt, men er likevel rommelig. De fleste betjeningsfunksjoner er fornuftig plassert, med unntak av fire brytere som befinner seg bak rattet. Ellers byr kupeen på rimelig god plass foran, men dårligere i baksetet. Derimot er bagasjeromløsningen stor og fornuftig. Baksetene felles ned på en enkel måte ved hjelp av to stropper og gir et langt, flatt lastegulv med to enkle håndgrep.
Utstyrsnivået er høyt, men er ABS-bremser et krav må du legge 10.000 kroner mer på bordet. Da tar du steget opp til GL/EL-modellen, og det er det verdt. Impreza 1.6 GL/BM koster 208.730 kroner, men med samme gearkasse som storesøster er nok 1.6-literen kortpustet i motbakkene. Ny gearkasse og litt mer effekt i forhold til dagens lave effektuttak tror jeg kan gjøre Impreza 1.6 til et bedre alternativ.
Etter avgiftsendringene gikk samtlige Subaru-biler ned i pris. Dermed kan Impreza konkurrere med de fleste biler i samme prisklasse. Skal du ha en firehjulsdrevet sedan til under 250.000 kroner finnes det knapt
bedre alternativer.
SUBARU IMPREZA 2.0 GL BM:
Motor: 4-sylindret boxermotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. 1994 ccm. 85 kW (115 hk) v/5.600 o/min. 170 Nm v/4.400 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/70TR14.
Mål: Lengde: 435,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 140,0 cm. Akselavstand: 252,0 cm. Sporvidde f/b: 146,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1235 kg. Tillatt totalvekt: 1680 kg.
Volum: Bagasjerom: 353 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 9,7 sek.
Toppfart: 189 km/t
Forbruk by: 1,31 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,77 l/mil
Pris: kr 239.970