-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Jaguar X-Type 2.0 D: Diesel-katten
Det tar litt tid å venne seg til det – katten drikker diesel.

Først publisert i BIL 12 - 2003.
For bare et par år siden var det knapt noen som kunne tro at en Jaguar ville komme med dieselmotor, bortsatt fra noen få innvidde. Først ut er altså X-Type med Fords 2,0-liter under panseret. Neste katt ut, til våren, er S-Type som får Ford/PSA-gruppens helt nye 2,7- liters V-sekser.
Her i X-Type er en velkjent motor sydd sammen med et velkjent chassis, og kjøremessig er resultatet upåklagelig. Motoren må ha turtall over 1500 o/min. før den sparker fra – og da drar den hele veien til 4000 o/min. 2,0-literen øker ikke akkurat adrenalinstrømmen – vi forventer jo at en jaguar løper fort – men et null-til-hundre-tall under ti sekunder er absolutt tilfredstillende. Noe høyere støy ved kaldstart er sikkert uvant for den tradisjonelle Jaguar- eier, men på plussiden kan han/hun notere at drivstoffkostnadene holdes nede. Fabrikkens gjennomsnittsforbruk ligger på beskjedne 0,56 l/mil, og vårt gjennomsnitt med mye bykjøring viste respektable 0,86 l/mil.
Executive-utstyr, som betyr ca. 20.000 kroner høyere pris, innebærer blant annet automatisk klimaanlegg (ikke bare manuelt), lettmetallfelger, cruise control kombinert med multifunksjonsratt i skinn, el-vindusheiser bak og midtarmlener foran og bak. Dieselversjonen leveres ikke med firehjulstrekk.
Jaguar X-Type 2.0 D:
Pris: kr. 365.700,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1998 ccm. Effekt: 96 kW (130 hk) v/3800 o/min. Dreiemoment: 330 Nm v/1800 o/min.
Mål: Lengde: 467 cm. Bredde: 179 cm. Høyde: 139 cm. Akselavstand: 271 cm.
Dekk: 205/55HR16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1505 kg. Tillatt totalvekt: 2045 kg.
Bagasjerom: 452 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,9 sek
Toppfart: 201 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 149 g/km
Konkurrentene: Audi A6 1.9 TDi, Rover 75 2.0 CDT, Ford Mondeo 2.0 TDCi, Opel Signum 2.2 DTi.