Jaguar X-Type 2.0 D: Diesel-katten

Det tar litt tid å venne seg til det – katten drikker diesel.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 12 - 2003.

For bare et par år siden var det knapt noen som kunne tro at en Jaguar ville komme med dieselmotor, bortsatt fra noen få innvidde. Først ut er altså X-Type med Fords 2,0-liter under panseret. Neste katt ut, til våren, er S-Type som får Ford/PSA-gruppens helt nye 2,7- liters V-sekser.

Her i X-Type er en velkjent motor sydd sammen med et velkjent chassis, og kjøremessig er resultatet upåklagelig. Motoren må ha turtall over 1500 o/min. før den sparker fra – og da drar den hele veien til 4000 o/min. 2,0-literen øker ikke akkurat adrenalinstrømmen – vi forventer jo at en jaguar løper fort – men et null-til-hundre-tall under ti sekunder er absolutt tilfredstillende. Noe høyere støy ved kaldstart er sikkert uvant for den tradisjonelle Jaguar- eier, men på plussiden kan han/hun notere at drivstoffkostnadene holdes nede. Fabrikkens gjennomsnittsforbruk ligger på beskjedne 0,56 l/mil, og vårt gjennomsnitt med mye bykjøring viste respektable 0,86 l/mil.

Executive-utstyr, som betyr ca. 20.000 kroner høyere pris, innebærer blant annet automatisk klimaanlegg (ikke bare manuelt), lettmetallfelger, cruise control kombinert med multifunksjonsratt i skinn, el-vindusheiser bak og midtarmlener foran og bak. Dieselversjonen leveres ikke med firehjulstrekk.

Jaguar X-Type 2.0 D:
Pris: kr. 365.700,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1998 ccm. Effekt: 96 kW (130 hk) v/3800 o/min. Dreiemoment: 330 Nm v/1800 o/min.
Mål
: Lengde: 467 cm. Bredde: 179 cm. Høyde: 139 cm. Akselavstand: 271 cm.
Dekk: 205/55HR16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1505 kg. Tillatt totalvekt: 2045 kg.
Bagasjerom: 452 liter (VDA).
Tankvolum: 61 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,9 sek
Toppfart: 201 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil
CO2-utslipp: 149 g/km

Konkurrentene:
Audi A6 1.9 TDi, Rover 75 2.0 CDT, Ford Mondeo 2.0 TDCi, Opel Signum 2.2 DTi.

Powered by Labrador CMS