-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Jaguar X-Type 2.0
Den er Jaguars første forhjulsdrevne bil, men skjuler det overbevisende godt. X-Type 2.0 har nemlig førsteklasses kjøreegenskaper og Jaguarfølelsen er ivaretatt.


Jaguar X-Type
Jaguar X-Type
Først publisert i BIL 5 - 2002.
Egentlig er dette en 2,1-liter, men det klinger litt bedre med 2-liter, derfor er den ekstra desiliteren utelatt i modellbetegnelsen. V-sekseren er ny, men bygd på AJ-V6-motoren som vi kjenner fra X-Type 2.5 og 3.0.Boringen er den samme som for 2,5-literen, men slaglengden er redusert til 66,8 mm. Det er en svært så kort slaglengde vi snakker om, og for å kompensere for dette er V-sekseren utstyrt med variabelt innsugningssystem og variable ventiltider.
Det er blitt en riktig lekker motor, ikke å se på, men å kjøre. Vibrasjoner kan du glemme og turtellernåla danser villig forbi turtellerens 7000-merke. Trekkkraften er der, og selv om egenvekten er hele 1450 kg, tar den de fleste bakkene på direkten. Ved mindre hastighetskorrigeringer svarer motoren spenstig og kvikt, og du får inntrykk av å ha rikelig akselerasjon for hånden. Det er feil. Legger du gasspedalen mot gulvet svarer motoren dårlig ved turtall under 3000, og helst skal nåla over 4500-merket før du får noe skikkelig svar. For litt spenstig kjøring på svingete og bakkete veier skal du bruke gearspaken og andre og tredjegearet flittig for at motoren skal være på offensiven.
For er det noe denne bilen er egnet til så det akkurat spenstig svingkjøring. Forhjulsopphenget er hentet direkte fra firehjulstrekkerne, men det er ytterligere optimalisert og tilpasset den mindre motoren og forhjulsdrift. Det skal gå friskt for seg før du får noen som helst antydning om at det er forhjulene som overfører drivkreftene. Maken til nøytral styring i en forhjulsdreven bil kan jeg ikke huske å ha opplevd. Og hvilken presisjon og styrefølelse, dette er førsteklasses transport hvis du har et aktivt forhold til bilkjøringen.
X-Type har fått en rekke endringer siden de første bilene rullet ut av fabrikken i Halewood, og det er ikke bare finishen som er bedret. Hjulopphengene, støydempingen mot disse, og presisjonen i styringen
er også merkbart bedre. X-Type 2.0 gir et gjennomført solid og robust inntrykk. Fjæringskomforten er bedre enn i de bilene vi testet i fjor sommer. Jaguar har kommet dit de burde vært da de introduserte X-Type.
X-Type matcher fortsatt ikke BMW 3-serie når det gjelder interiørfinish, men det den mangler når det gjelder finish og materialkvalitet tar den igjen i form av sjarme. Du får 29.000 til overs om du velger en Mondeo 2.5 Ghia, men den stiller i en annen klasse enn X-Type. Jaguarfølelsen er verdt 29.000 og litt kortere slaglengde.
JAGUAR X-Type 2.0:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,75:1. Sylindervolum: 2099 ccm. Boring og slaglengde: 81,6 x 66,8 mm. Effekt: 117 kW (157 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 196 Nm v/4100.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 467,2 cm. Bredde: 178,9 cm. Høyde: 139,2 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Sporvidde f/b: 152,2/153,7 cm.
Vekter: Egenvekt: 1450 kg. Tillatt totalvekt:4277 kg. Maks tilhengervekt: 1500 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 452 liter (VDA).
Tankvolum: 61,5 liter.
Aks. 0 - 100: 9,4 sek
Toppfart: 210
Forbruk bykjøring: 1,27 l/mil
Forbruk landevei: 0,71 l/mil
Forbruk snitt: 0,92 l/mil
CO2-utslipp: 219 g/km
Pris: fra kr. 448.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.