-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jaguar X-Type 2.2 D Sport Estate
X-Type har fått en ny og sterkere dieselmotor som passer godt til bilen.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Det er et par år siden Jaguar lanserte sin første dieseldrevne modell, XType 2.0 D med 130 hk. De mest ihuga entusiastene mente det var uklokt, og at det britiske statusmerket burde holde seg til store og luksuriøse biler med store bensinmotorer. Det ble ikke bedre av at Jaguar også ga X-Type en stasjonsvognversjon, og på toppen av det hele var den forhjulsdrevet på de minste motorene. Eller feilhjulsdrevet, som noen kaller det.
Siden den gang har mang en kritisk røst moderert seg, for Jaguar har vært flinke til å sprøyte nok jaguaritet inn i disse modellene. Støydemping og motorgange er fortreffelig, og de har tilstrekkelig kraft og sportslighet. Tolitersmotoren vil fortsatt være en god innstegsmodell for Jaguar, men nå var tiden inne for å levere en sterkere dieselbil i form av en 2,2-liters rekkefirer.
Denne motoren har vært tilgjengelig i Ford Mondeo et års tid, hvor den virkelig imponerer med solid trøkk. Kanskje litt vel mye trøkk, for den oppleves som ganske brutal og røff i Mondeo. Men Jaguar har tydeligvis lagt lista høyere, og sørget for en merkbart mer sivilisert gange. Dette har med motorfester og isolasjon av motorrommet å gjøre, og i X-Type kan man virkelig nyte den solide kraftkilden.
Eneste valg når det gjelder gearkasse er en 6-trinns manuell, som fungerer godt. Det hadde vært ønskelig med mulighet for automatkasse, og gjerne firehjulsdrift også, som de større X-Type har. I Sport-utgave kommer bilens gode kjøreegenskaper til sin rett, men komforten på dårlige norske veier lider noe av det stive oppsettet.
I forhold til sine tyske konkurrenter har X-Type et særpreg, både utvendig og i kupeen. Og når man fyller bilen til randen med snadder fra ekstrautstyrslista er det ikke rart at man får luksusfølelsen som hører med i en Jaguar.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 468.300
Pris, prøvekjørt: 590.380
Motor: Firesylindret rekkemotor. 2198 ccm. 114 kW (155 hk) v/3500 o/min. 360 (400 v/overlading) Nm v/1800-2250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 471 x 179 x 148 cm. Akselavstand: 271 cm. Egenvekt m/fører: 1565 kg. Tillatt totalvekt 2025 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 445 liter (VDA).
Tankvolum: 61,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km