-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Jaguar X-Type 2.2 D Sport Estate
X-Type har fått en ny og sterkere dieselmotor som passer godt til bilen.


Jaguar X-Type
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Det er et par år siden Jaguar lanserte sin første dieseldrevne modell, XType 2.0 D med 130 hk. De mest ihuga entusiastene mente det var uklokt, og at det britiske statusmerket burde holde seg til store og luksuriøse biler med store bensinmotorer. Det ble ikke bedre av at Jaguar også ga X-Type en stasjonsvognversjon, og på toppen av det hele var den forhjulsdrevet på de minste motorene. Eller feilhjulsdrevet, som noen kaller det.
Siden den gang har mang en kritisk røst moderert seg, for Jaguar har vært flinke til å sprøyte nok jaguaritet inn i disse modellene. Støydemping og motorgange er fortreffelig, og de har tilstrekkelig kraft og sportslighet. Tolitersmotoren vil fortsatt være en god innstegsmodell for Jaguar, men nå var tiden inne for å levere en sterkere dieselbil i form av en 2,2-liters rekkefirer.
Denne motoren har vært tilgjengelig i Ford Mondeo et års tid, hvor den virkelig imponerer med solid trøkk. Kanskje litt vel mye trøkk, for den oppleves som ganske brutal og røff i Mondeo. Men Jaguar har tydeligvis lagt lista høyere, og sørget for en merkbart mer sivilisert gange. Dette har med motorfester og isolasjon av motorrommet å gjøre, og i X-Type kan man virkelig nyte den solide kraftkilden.
Eneste valg når det gjelder gearkasse er en 6-trinns manuell, som fungerer godt. Det hadde vært ønskelig med mulighet for automatkasse, og gjerne firehjulsdrift også, som de større X-Type har. I Sport-utgave kommer bilens gode kjøreegenskaper til sin rett, men komforten på dårlige norske veier lider noe av det stive oppsettet.
I forhold til sine tyske konkurrenter har X-Type et særpreg, både utvendig og i kupeen. Og når man fyller bilen til randen med snadder fra ekstrautstyrslista er det ikke rart at man får luksusfølelsen som hører med i en Jaguar.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 468.300
Pris, prøvekjørt: 590.380
Motor: Firesylindret rekkemotor. 2198 ccm. 114 kW (155 hk) v/3500 o/min. 360 (400 v/overlading) Nm v/1800-2250 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 471 x 179 x 148 cm. Akselavstand: 271 cm. Egenvekt m/fører: 1565 kg. Tillatt totalvekt 2025 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 445 liter (VDA).
Tankvolum: 61,5 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,9 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km