Jaguar XJ8

XK8 har gitt Jaguar et skikkelig løft, og i Browns Lane har de nå brukt skohornet og skviset den nye V-åtteren inn i XJ-karosseriet. Og plutselig har XJ-serien fått den motoren den fortjener.

Publisert

XJ8
XJ8

Først publisert i BIL 10 - 1997.

AJ-V8 var en nydelig motor som firelitersversjon i XK8. Når XJ8 nå lanseres, presenterer Jaguar også to nye utgaver av V-åtteren; en 3,2-liter og en ny fireliter med 370 hk, den siste med en Eaton M112 kompressor.

I samme omgang som de har skohornet V-åtterene inn i XJ-serien, har Jaguar også gjort en rekke endringer når det gjelder både karosseri og interiør. De karosserimessige endringene synes i liten grad. De synlige endringene begrenser seg i stor grad til nye støtfangere med kromlister, nye lykter med klart glass og 10% bedre lys, samt ny grill. Likevel er 30% av karosseriet nytt, først og fremst for å forbedre stabiliteten og kvaliteten og for å forenkle produksjonen.

Nytt interiør
Interiøret er nytt. Foruten nytt design – som er tydelig Ford-inspirert selv om gutta fra Browns Lane presiserer at Ford ikke har noen innflytelse – finner vi rundere linjer og mer eleganse enn i XJ-modellen de lanserte høsten 1994. Midtkonsollen er hentet rett fra XK8, men resten av dashbordet er smekrere i linjene og mer elegant enn i sportskupéen. Jaguars designavdeling har anstrengt seg for å holde på merkets tradisjoner når det gjelder bruk av tre og skinn i interiøret. Selv om kunststoffene har overtatt i større grad enn tidligere, er du neppe i tvil om at du sitter i en Jaguar. Større fleksibilitet i produksjonen har økt mulighetene for skreddersøm når det gjelder både valg av tre og skinn.

Men det er naturlig nok endringene som følger med V-åtterene som er mest gjennomgripende. Blant annet har XJ8 fått samme forhjulsoppheng som XK8. Det betyr doble triangelarmer og separate støtdempere og skrufjærer. Også bakhjulsopphenget har mye til felles med XK8 og har doble bærearmer ved hvert hjul med drivakslingene som den øverste armen.

Tre V-åttere
AJ-V8 motoren i firelitersutførelse er hentet direkte fra XK8 og yter 290 hk og 393 Nm. Variable ventiltider sørger for en gunstig dreiemomentkurve og femtrinns ZF-kassen som også styres via motorstyringsprogrammet, sørger for å overføre kreftene mykt og behagelig. Gearskiftene er behagelige ved sjalting både opp og ned. 3,2-literen har 16 mm kortere slaglengde enn fireliteren, og den mangler variable ventiltider. Ellers er motorene identiske og femtrinns ZF automatkasse er standard også her.

3,2-literen er litt skarpere i gangen enn fireliteren, og selv om det er 50 hk og 77 Nm i differanse mellom de to, er ikke den lille motoren noen sinke. Den har både akselerasjon og trekkraft så det holder. En må stå på litt for å merke forskjellen på de to motorene. En rask prøvetur i en XJR8 levnet derimot ingen tvil om at det er forskjell på den vanlige sugemotoren og den kompressormatede fireliteren. XJR8 er toppmodellen i Jaguarprogrammet – men kompressormotoren vil etterhvert finne veien over til XK8 også – og med 370 hk under panseret, har den et overveldende fraspark. De 370 hestene får dessuten god hjelp av 525 Nm dreiemoment, mens en femtrinns Mercedes automatkasse sørger for å overføre kreftene til bakhjulene.

At Jaguar har valgt Mercedes som samarbeidspartner akkurat på denne gearkassen, skyldes at ZF ikke har noen personbilkasse som mestrer kompressormotorens dreiemoment. Det hjelper selvsagt at Mercedes gikk aktivt ut overfor Jaguar for å få solgt den nyutviklede gearkassen. Om ZF-kassen sjalter nydelig, er Mercedes-kassen enda mer overbevisende. Samspillet mellom motor og gearkasse styres elektronisk, og selv under kraftig akselerasjon er gearskiftene silkemyke, og de kommer dessuten kvikt.

0 til 100 km/t på 5,6 sekunder
Du skal ikke la deg lure av XJR8s klassiske linjer. 0 til 100 km/t på under 6 sekunder og en toppfart som er sperret ved 250 km/t, kan få BMWer og Mercedeser i moderne drakt til å virke som statister.

Antispinnregulering som går på bremser og motorstyring sørger for å tøyle både hester og dreiemoment slik at en unngår hjulspinn, mens ventilerte skivebremser foran og bak i kombinasjon med ABS sørger for å stoppe doningen. XJR8 har sportsfjæring med automatisk demperjustering. Systemet er det samme som brukes i XK8 og kan også leveres som ekstrautstyr på andre XJ8-modeller. XJR8s faste fjæring vil kanskje ikke tiltrekke seg kunder som ønsker plysj fjæringskomfort, men chassiset gjør absolutt jobben for den som vil utnytte kompressormotorens potensiale. Det takler ujevnhetene bestemt, men komfortabelt.

Touring og Sport
Vil du ha flyt over de store ujevnhetene og mindre kontakt med veien, gir XJ8 komfort i massevis og du har til en viss grad mulighet til selv å velge hvor komfortabelt det skal være. En rask prøvetur i en XJ8 3.2 med standard dekkutrustning og standard "touring" fjæring, avslørte at en ikke skal utnytte motorens potensiale fullt ut. Denne fjæringen er litt for myk til sportslig innsats og passer ikke til bilens fartsressurser. Foruten dårlig styrerespons og mye krengning, er ikke stabiliteten på kombinasjonen store ujevnheter og dårlig vei spesielt imponerende.

Samme bil med bredere dekk og sportsfjæring ga et vesentlig bedre inntrykk. Spesielt på dårlig vei imponerer det vanlige sportchassiset og komforten er fortsatt meget god. Mens "touring" fjæring er standard i XJ8 og Sovereign-modeller, er XJ8 Executive utstyrt med "sport" fjæring. Alle de nye XJ8-modellene har høyt utstyrsnivå. Foruten kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer, høyt bremselys, klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås med alarm, elektriske vindusheiser, antispinnregulering, ABS og elektrisk høydejustering av førersetet, kan du nå velge et påkostet stereoanlegg med 240 watt og ni høyttalere.

Jaguar har greid å modernisere XJ-serien uten at den har mistet sin karakter. Det er heller tvert i mot; de har greid å forsterke den. XJ8 har bedre harmoni mellom interiør og eksteriør og med V-åtterene under panseret, er teknikken nå tipp topp moderne. Samtidig er du ikke i tvil om at en XJ8 er en videreutvikling av den gamle XJ-serien, og det har noen begrensninger. Når vi ser hva de greier å få ut av en gammel modell, hvor bra blir da ikke en modell utviklet helt fra skissestadiet? Og det kommer nye modeller. Først en som vil konkurrere med BMW 3-serien og Mercedes C-Klasse, og senere en større modell som vil erstatte XJ8.

Fords innflytelse vil forsterkes, men Jaguar har som målsetting å bygge videre på sin sterke identitet. Når vi ser på XK8 og XJ8, er det ingen tvil om at de greier å samarbeide med volum-merket Ford uten å selge sjela si.

DETTE ER JAGUAR XJ8:

Lengde: 502,4 cm. Bredde: 179,9 cm. Høyde: 131,4 cm. Akselavstand: 287,0 cm. Sporvidde foran/bak: 150,0/149,8 cm. Bagasjevolum: 410 l. (VDA).

Powered by Labrador CMS