-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Vare- eller lastebil?
En periode har Bertel O. Steen Chrysler Jeep Norge AS solgt Jeep Grand Cherokee som lastebil. Nå får eierne av disse beskjed om at de kanskje kjører en varebil.
De aktuelle bilene ble godkjent av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner som lastebil gruppe N2 i forbindelse med registrering på bakgrunn av dokumentasjon fra importør. Etter Vegdirektoratets syn avdekker dokumentasjon i ettertid at ombygging av bilene ikke tilfredsstiller de kravene som er fastsatt i kjøretøyforskriften.
- Vi ser nå nøye på dokumentasjonene i denne saken. Det er aktuelt å omgjøre godkjenningen av den forhøyede totalvekten. Ombygging i Norge medførte at disse bilene kom over 3,5 tonn – og de ble dermed klassifisert som lastebil gruppe N2. Nå viser det seg at fabrikanten DaimlerChrysler fraskriver seg ansvaret for ombyggingen og mulige konsekvenser av denne. En slik teknisk garanti er nødvendig for å kunne typegodkjenne bilen, sier Sigurd Olav Olsen, leder for kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen har nå sendt brev til de om lag 200 bileierne om at bilene kan bli omklassifisert til varebil gruppe N1. Eventuelle avgiftsmessige konsekvenser av et omklassifiseringsvedtak vil bli håndtert av Tollvesenet, men Statens vegvesen antyder at det kan bli aktuelt å sende et avgiftskrav på om lag 100 millioner til importør og forhandlere som har solgt bilene.
Vi har foreløpig ikke lykkes i å få noen kommentar fra importøren, men vil komme tilbake til dette så snart det er mulig.