-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vare- eller lastebil?
En periode har Bertel O. Steen Chrysler Jeep Norge AS solgt Jeep Grand Cherokee som lastebil. Nå får eierne av disse beskjed om at de kanskje kjører en varebil.

De aktuelle bilene ble godkjent av en av Statens vegvesens trafikkstasjoner som lastebil gruppe N2 i forbindelse med registrering på bakgrunn av dokumentasjon fra importør. Etter Vegdirektoratets syn avdekker dokumentasjon i ettertid at ombygging av bilene ikke tilfredsstiller de kravene som er fastsatt i kjøretøyforskriften.
- Vi ser nå nøye på dokumentasjonene i denne saken. Det er aktuelt å omgjøre godkjenningen av den forhøyede totalvekten. Ombygging i Norge medførte at disse bilene kom over 3,5 tonn – og de ble dermed klassifisert som lastebil gruppe N2. Nå viser det seg at fabrikanten DaimlerChrysler fraskriver seg ansvaret for ombyggingen og mulige konsekvenser av denne. En slik teknisk garanti er nødvendig for å kunne typegodkjenne bilen, sier Sigurd Olav Olsen, leder for kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen har nå sendt brev til de om lag 200 bileierne om at bilene kan bli omklassifisert til varebil gruppe N1. Eventuelle avgiftsmessige konsekvenser av et omklassifiseringsvedtak vil bli håndtert av Tollvesenet, men Statens vegvesen antyder at det kan bli aktuelt å sende et avgiftskrav på om lag 100 millioner til importør og forhandlere som har solgt bilene.
Vi har foreløpig ikke lykkes i å få noen kommentar fra importøren, men vil komme tilbake til dette så snart det er mulig.