Keating Bolt
Keating Bolt
Keating Bolt
Keating Bolt
Keating Bolt
Keating Bolt
Keating Bolt

Keating med Mach 0,5

Når en superbilprodusent lover oss 550 km/t begynner det å ose nyrøyka sokker. Det er andre elementer her som ser ut som en liten parodi også.

Publisert Sist oppdatert

Keating er åpenbart navnet på en superbilprodusent som begynte i et bakgårdsverksted og Gudene vet hvor de er nå. Men de få av dere som var på Top Marques-utstillingen i Monaco i 2011 har sett en av deres biler.

Ikke mange andre har.

Men nå får vi vite at «Keating nå er på vei mot en meget rask vekst, og at de skal bygge to nye biler før sommeren 2013 (Ja, det er det det står!) Vi har ikke gitt dem noe navn ennå, og dersom man spør oss om de er bygget på de tidligere SKR eller ZKR-konstruksjonene, gir vi ikke noe direkte svar. Det vil vi også fortsette med. (Åpenbart: ikke svare direkte). Keating will keep everything under raps (sic)”.

Spektakulært
Bare for å gi en slags bakgrunn: Tidligere Keatinger, SKR og ZKR er midtmotoriserte kjappinger som ser Ganske dramatiske ut. Banebilder viser at de åpenbart finnes. Det er snakk om at de har produsert 15 biler siden den første i 2006 og det fortelles at de har kostet fra 90 til 120 tusen pund, og det later til at alle har brukt V8 motorer fra GM.

Men nå har de lettet på «rappen». For nå kan vi lese om BOLT så øyet blir stort og vått. La oss ta det som er forholdsvis konstant fra versjon til versjon først.

2 seters midtmotor coupé, oppunder 1200 kg, V-åtter på 5970 eller 7000 ccm og seks trinns H-Type girkasse. Nulltilhundre på 4 sekunder eller lavere. Toppfart 280 km/t og oppover. Målene er 432 x 187 x 115 cm.

Men så begynner det for alvor:

Opp mot 2500 hester
Standard motorytelse er 505 hk, men med litt kompressor har vi fort 640 av dem. Men det finnes også en 800 hesters utgave som skal få deg til 100 på to! En med mekanisk kompressor skal også kunne leveres, 750 hester der, men ellers så er det et utvalg av twinturbo-installasjoner som gir deg det du måtte ønske: mellom 1000 og 2500 hk.

Hva disse siste skal koste er ikke antydet, men 800-hesteren er planlagt til 750.000 pund – med alle space-age lettvektsmaterialene.

Anthony Keating tar faktisk peiling på å dra til Emiratene for å sette verdensrekord før året er omme. Det er vel da vi skal få bekreftet 0,5 mach,

Litt trist - litt morsomt
La oss håpe det går litt bedre enn denne triste historien, som vi også finner på Keatings hjemmeside:

«Keatings TKR superbil ble bygget, først og fremst for konkurranse og bane-bruk. SKR ble avledet av den, for å kunne fungere som en bil som kunne utstyres med skilter og kjøres på gaten.

«I 2010 skulle TKR være den bilen som satte verdensrekord i hastighet for blinde (!) men uheldigvis krasjet den på en prøvetur (det skrives ikke noe om hvem som kjørte den da) slik at rekordforsøket ikke kunne fullføres. Men mange mennesker har sett mulighetene til en TKR da».

For ordens skyld: en av dem som har sett BOLT-prototypen kaller den «Finished to a very poor standard…agricultural-looking chassis…poorly fitting composite bodywork….shoddy weather sealing….a cramped, low-rent interior…»

Ikke veldig løfterikt, men kanskje ikke arabiske kunder leser Autocar?

Powered by Labrador CMS