-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia med ny storbil
Mens Hyundai kaller sin nye storbil for et konsept når den debuterer i Genève, er Kia allerede klar med sin produksjonsutgave til New York-utstillingen I påsken.
Det er ikke lenge siden vi viste dere den første skissen på i-Flow, Hyundais nye konseptbil som skal avdukes i Genève.
Nå dukker søsterbedriften Kia opp med en skisse som nesten ser ut som den er tegnet av den samme som ga oss Hyundai-antydningen, og forteller at dette skal bli den nye Optima, og at den skal presenteres på New York-utstillingen når den åpner den 2. april.
Optima, som heter Magentis på en rekke markeder, blant annet der den selges i Europa, har til nå vært teknisk identisk med Sonata fra moderfabrikken. Det er vel ingen grunn til at det skal endres, vitsen med å kjøre to merker parallelt, er jo nettopp å kunne få storskala-komponenter.
Men felles karosseri – det låter tvilsomt. Begge selskapene har sine svært selvstendige designavdelinger, med sine svært så selvstendige designsjefer.
Og selv om Hyundai/Kia har sitt eget designstudio i USA, er det mye i denne Kia-skissen som tyder på at masse av arbeidet er gjort i Frankfurt-studioet under ex-Audi-designer Peter Schreyer. Han har virkelig satt sitt preg på Kia-design de siste årene.
Men den nye modellen er i første rekke beregnet for USA-markedet, der skal den selges fra høsten. Til Europa og andre markeder kommer den først neste vår.
Det skal bli spennende å se om den norske importøren også vil se på denne nye mellomklassebilen. På norsk registreringsstatistikk finner vi så langt bare 130 Magentis (37 i 2008, én eneste en i fjor).