-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia med Porsche-hekk
Når du kjører bak en Kia ProCeed er det lett få inntrykk av at bilen foran er en Porsche.
Studer bildet av Kia ProCeed bakfra. Se på lysstripen som binder baklysene sammen, se på utformingen av bakluken og lyktene, tell antallet bokstaver – og dvel litt ved min påstand om at dette nærmer seg Porsche Panamera-plagiat.
Uansett: Kia har i det minste valgt en vakker bil å hente elementer fra til selskapets flotteste modell. For det skal ProCeed ha at den helt klart løfter inntrykket av Kia.
Vise seg fram-bil
Det er lett å føle seg vel i Proceed, og særlig i GT-utgaven med 204 hk som tar deg til 100 km/t på 7,5 sekunder. Om de 64 hestekreftene opp i forhold til standard ProCeed er verd 40.000 kroner kan diskuteres. Jeg mener det.
Pristillegget fra Ceed stasjonsvogn på 26.500 kroner er jeg ikke i tvil om at ProCeed er verd, vel og merke om det er plass nok bak i bilen til å dekke transportbehovene.
Utstyret
Med røde elementer på siden og i fronten ser ProCeed mye dyrere ut enn den faktisk er. De røde elementene går også igjen i seter, dørpaneler og ratt – og med tydelig GT-emblem i seteryggen.
Instrumenteringen er overraskende klassisk med en liten skjerm mellom de to hovedklokkene. Her kan blant annet turbotrykket og momentuttaket avleses, men med så liten skrift at verdiene ikke alltid er like lette å lese.
ProCeeds påkostede interiør grenser opp mot premium, setene foran er svært gode å sitte i, og til tross for karosseriformen overrasker takhøyden bak positivt. Å sitte bak i ProCeed gir helt klart mindre klaustrofobifølelse enn å sitte bak i Mercedes CLS Shooting Brake, som utvendig er så godt som identisk like stor.
Kia garanterer ProCeed i sju år.
LIKER
- Tøff å se på
LIKER IKKE
- Takhøyden bak
Pris | fra kr 411.400 |
Testbil | kr 457 390 |
Motor | 1591 ccm R4, turbo bensin |
Effekt | 204 hk/265 Nm |
Drivlinje | 7A, forhjulsdrift |
Aks. 0-100 km/t | 7,5 sek |
Toppfart | 225 km/t |
Forbruk | 0,62 l/mil (NEDC) |
CO2-utslipp | 142 g/km |
NOx | 8,4 mg/km |
Dimensjoner | 461/180/142 cm (L/B/H) |
Bagasjerom | 594-1545 liter |
Bakkeklaring | 12,8 cm |
Egenvekt | 1363 kg |
Tilhengervekt | 1410 kg |