Kia Sephia 1.6 GTX Kombikupé

Kia Sephia er rommelig og rimelig i billigste versjon, men med det vanligste sikkerhets- og komfortutstyret har ikke bilen noen stor prisfordel. Det gjenstår en liten bit før Kia kan hamle opp med europeiske og japanske konkurrenter når det gjelder komfort, kvalitet og finish.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Med Sephia har Kia greid å utnytte den innvendige plassen godt i forhold til beskjedne yttermål. Sephia Kombi plasserer seg i klasse med biler som Chrysler Neon, Citroën ZX, Nissan Almera, Suzuki Baleno og Peugeot 306 for å nevne noen. Sammenlignet med disse bilene har Sephia rimelig god innvendig plass og rommelig bagasjerom. Det er for øvrig enkelt å utnytte plassen i dette, og nedfellbart, delbart baksete er standard. Kia bruker også lyse og trivelige farger i interiøret, noe som understreker det rommelige preget.

Selv om interiøret generelt er trivelig, faller likevel ikke dashbordet i smak. Betjeningsfunksjonene er det lite å utsette på. De er stort sett godt plassert og instrumenteringen er oversiktlig. Det spesielle med kombikupéen er imidlertid at bakgrunnen på instrumentene har en kraftig blåfarge og SLX-versjonen er også utstyrt med svært så kunstig tre-imitasjon rundt detaljene på dashbordet.

Setene er også forskjellige fra sedanversjonen. I kombikupéen har både for- og baksetene integrerte hodestøtter. Siden disse ikke kan justeres, vil de gi for dårlig beskyttelse til den som er over 180 cm høy. Da begynner hodestøtten å bli nakkestøtte, noe som er lite heldig med tanke på kollisjoner. Ellers er setene relativt faste. Ryggstøtten er brukbar, lårstøtten får også godkjent, men sidestøtten på sitteputen kunne godt være bedre. På svingete vei blir det lett til at man må anstrenge lårene.

Komfortabel nok
Vår testbil fikk kjørt seg på både gode og dårlige veier og det er lite å utsette på fjæringskomforten. Sephia er fast, hvilket betyr at små og skarpe ujevnheter merkes godt, men uten at det blir direkte ukomfortabelt. Store ujevnheter kan den ha problemer med å svelge, men alt i alt må det sies at bilen er komfortabel.

Motoren er en videreutvikling av 1,6-literen som sitter i sedanen. Det mindre slagvolumet til tross; ytelsene er så og si identiske. 81 hk og 117 Nm er et brukbart effektuttak av en 1,5-liters motor og motoren gir tilstrekkelig grad av fleksibilitet og akselerasjonsvilje. Når motoren jobber på høye turtall kan det gå ganske støyende for seg, men ved normal gange er støynivået fra motoren særlig sjenerende. Gearingen er presis, men utvekslingene er litt i lengste laget i forhold til motoren. Spesielt er forskjellen på fjerde- og femtegear for stor slik at gearspaken benyttes relativt flittig på landeveiskjøring. Selv om det ikke er særlig mye støy fra hverken motor eller transmisjon, kan hjulstøyen bli plagsom i lengden. Siden støynivået endrer seg i takt med farten, kan det bli slitsomt. I jevn hastighet venner man seg lettere til bilens lydbilde.

Alt i alt er Sephia en enkel, ukomplisert og ryddig bil. Styringen kan med fordel bli mer presis og kombinert med en tydelig overstyring når du går av gassen i svinger, er det ikke sikkert at Sephia blir vår favoritt på vinterføre. Her sliter Sephia med samme problemer som japanske biler hadde tidligere.

Lav pris – lite utstyr
SLX-versjonen koster kroner 146.900. Det er tilsynelatende mye bil for pengene, men utstyrslisten er ikke særlig lang. GTX-versjonen er bedre i så måte, men koster 11.000 kroner mer. Da er to kollisjonsputer, sentrallås, elektriske vindusheiser, høydejusterbart førersete, hodestøtter bak og turteller med på listen. Elektrisk justerbare speil er standard på begge modellene. Ingen av modellene har ABS-bremser som standard. Det koster 6.750 kroner på begge modellene, men inkluderer oppgradering av bremsene bak, slik at bilen har skivebremser på alle fire hjul. En GTX-versjon med ABS-bremser må dermed anses som en velutstyrt bil, men har underveis mistet prisfordelen.

Med en prislapp på i overkant av 164.000 kroner har bilen nok av konkurrenter. Med ukjent rykte og dermed usikre bruktbilpriser er det lett å ty til mer kjente merker enn koreanske Kia.

KIA SEPHIA 1.5 GTX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel, to ventiler pr sylinder. 1498 ccm. 59kW(81hk) v/5500 o/min. 117Nm v/2500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak.
Dekk: Michelin MXV3 185/60R13.
Mål: Lengde: 425,0 cm. Bredde: 169,2 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 144,0/144,0.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1155 kg. Tillatt totalvekt: 1590 kg. Tank: 50 liter.
Aks. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Toppfart: 172 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,52 l/mil
Forbruk by: 0,96 l/mil
Pris: 146.900,-

Powered by Labrador CMS