Kia Sephia Kombikupé

Kia har fått en ytterst forsiktig modelløkning med sin nye kombikupé, men gir likevel sterke signaler om at mer er i vente. Allerede til høsten kan både sedanen og kombikupéen leveres med 1,8-liters (90 hk) motor, og samtidig introduserer Kia storbilen Credos med en egenutviklet 2.0-liters motor.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1996.

Den Mazda 121-baserte småbilen Kia Pride listet seg forsiktig inn på markedet i mai, hvilket betyr at Kia i løpet av året tilbyr et ganske komplett produktregister her hjemme. Men det er i første rekke kombikupéen det dreier seg om i denne omgang. Den er bygget på samme plattform som sedanen, og akselavstanden er derfor uforandret. Likevel er kombien 11 cm kortere enn sedanen – og reduksjonen kommer som følge av mindre overheng bak. Men sedanen har adskillig skarpere rutevinkel på bakruta enn kombien, og nettopp på grunn av større høyde i bagasjerommet er bagasjevolumet like stort på begge bilene.

La gå at kombien kanskje ser litt friskere ut enn sedanen - det skulle da heller ikke så mye til. Og selv om bagasjevolumet er uendret er sedanens bagasjerom enklere å utnytte enn kombiens, nettopp på grunn av lengden.

Med den nye kombikupéen lanserer Kia samtidig en 1,5-liters motor som også er tilgjengelig for sedanen. Kun GTX-versjonen av Sephia sedan er tilgjengelig med den gamle 1,6-literen. Arven fra Mazda blir stadig mindre – den nye motoren er et eget Kia-produkt. Boringen er den samme som før, men slaglengden er redusert og fasit er en motor med 1498 ccm, og omtrent samme ytelser som tidligere. Kompresjonen har øket ubetydelig, og maksimal effekt oppnås ikke før ved 5.500 o/min, mot tidligere 5.000 o/min. Dreiemomentet er minket fra 120 til 117 Nm, men maksimalt dreiemoment oppnås allerede ved 2.500 o/min.

Bedre utstyrt
Den nye motoren viste friske takter, og Kias satsing på en gunstig dreiemomentkurve bærer frukter. For fortsatt har Sephia lange utvekslinger, men med maksimalt dreiemoment tilgjengelig over et bredere register har den blitt mer fleksibel.

Tidligere har Kia Sephia ligget et stykke bak konkurrentene når det gjelder utstyr – og gjør det fortsatt på SLX-versjonen som koster 146.900. GTX-versjonen er derimot godt utstyrt, og koster 11.000 kroner mer. Da får du to kollisjonsputer, sentrallås, elektriske vindusheiser, høydejusterbart førersete, hodestøtter bak og turteller med på kjøpet. Elektrisk justerbare speil er standard på begge modellene. ABSbremser koster 6750 kroner, og metallic-lakken snaue 1500 kroner. Disse pristilleggene er ikke avskrekkende, særlig med tanke på at ABS-tillegget inkluderer oppgradering fra trommel- til skivebremser på bakhjulene.

Det er likevel et par ting som savnes. Mest iøynefallende er at forsetene i Sephia kombikupé har integrerte hodestøtter. De gir for dårlig beskyttelse for personer over 180 cm. Ellers savnes lyktespyler eller -pusser, og oppvarmbare forseter.

Kia Sephia er en enkel, lettkjørt og ukomplisert bil. Fjæringskomforten er brukbar – den er fast, men sjelden ukomfortabel – og den takler små og skarpe ujevnheter bra. På de litt større ujevnhetene virker bilen litt for stiv, den har rett og slett problemer med å gape over de storste dumpene. Setene er passelig faste, og har relativt lange sitteputer. Sidestøtten er derimot ikke av beste klasse, men heller ikke direkte dårlig. Med høydejusterbart førersete og ratt er det enkelt å finne en god sittestilling, og førermiljøet er ellers enkelt og oversiktlig.

Sportage Diesel
Noen av de kommende nyheter fra Kia er allerede nevnt, men vi tar noen til for at listen skal bli komplett. Off-roaderen Kia Sportage kommer til neste år med dieselmotor, og allerede fra høsten av vil nye Sportage bygges hos Karmann i Tyskland. En gang i løpet av 1997 kommer også storbilen Credos som stasjonsvogn, og motoralternativene er enten 1,8-literen fra Sephia, eller en ny 2-litersmotor. På sensommeren kommer varebilen Besta – som egentlig er en Mazda kassevogn – i kombiutgave for det norske marked, men blir avløst i midten av neste år av Pregio. Da vil den også lanseres som minibuss i tillegg til varevogn og kombinert bil. Planene for 1998 er mer diffuse, men Kia har lovet en ny Sephia allerede da – også som stasjonsvogn.

DETTE ER KIA SEPHIA 1.5 SLX KOMBIKUPÉ:
Sylindervolum: 1498 ccm
Boring x slag: 78 x 78,4 mm
KW(hk)/omdr.: 59(81)/5500
Nm/omdr.: 117/2500
Dekk: 175/70R13
Lengde: 425,0 cm
Bredde: 169,2 cm
Høyde: 139,0 cm
Akselavstand: 250,0 cm
Bagasjevolum: 370 l. (VDA)
Egenvekt: 1075 kg
Aks. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Toppfart: 172 km/t
Forbruk 90 km/t: 0,52 l/mil
Forbruk by: 0,96 l/mil
Pris: 146.900,-

Powered by Labrador CMS