Kia Cadenza
Kia Cadenza
Kia Cadenza
Kia Cadenza
Kia Cadenza

Kia lanserer Cadenza

I dag lanserer Kia sin nye sportssedan som K7 på hjemmebane, men snart får den sin internasjonale debut – og da som Cadenza.

Publisert Sist oppdatert

Mens det hele starter med nasjonal debut i dag, er planene klare for å gjøre Cadenza til en internasjonal suksess. I desember skal den vises på bilutstillinger i Riyadh og Dubai, og snart står nok også en amerikansk utstilling for tur.

Som vi har nevnt tidligere har modellbetegnelsen sin opphav i den musikalske verden. Cadenza, som mangler 3,5 cm på å strekke seg fem meter i lengderetningen, overtar rollen som selskapets luksuriøse sedan etter Opirus som har sittet ti år på den tronen.

Bilen er noe mindre enn Opirus, men en akselavstand som er strukket med 45 mm (til 2845 mm), litt ekstra bredde og et mer kompakt bakhjulsoppheng, gir til sammen mer komfort for de ombordværende enn forgjengeren.

Bilens vitale mål er 4,97 x 1,85 x 1,48 cm, den har en egenvekt på 1575 kg og en tillatt totalvekt på 2065 kg.

Med motoren som leveres på hjemmemarkedet, en 3,5-liters V6 med 290 hk oppgir Kia en akselerasjonstid på 7,2 sek. og en potensiell toppfart på 230 km/t. Snittforbruket er 0,94 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 223 g/km.

Selv om bilen er utviklet i Korea, er det Kias designsjef, Peter Schreyer, som får æren for den sportslige, elegante designen. På tross av mer utstyr, har Kia greid å redusere vekten med 130 kg sammenlignet med Opirus.

For å tilpasse bilen til ulike markeder, skal den leveres med tre alternative bensinmotorer (fra 165 til 295 hk). Alle varianter får imidlertid drift på forhjulene gjennom Kias nyutviklede 6-trinns automatkasse.

Produksjonen starter denne måneden for Korea. Eksporten starter våren 2010, men foreløpig settes verken Nord-Amerika eller Europa på kartet. Innen bilen eventuelt kommer hit, får vi håpe den tilbys med en spiselig dieselmotor.

Powered by Labrador CMS