-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audis VdT-klokker
Før eller siden setter det topptunge styret for en bilfabrikk seg ned og sier Vi trenger noen accessoirer.
Når de sier slikt hos Audi, blir det ekstra tungt. Dels må da accessoirene speile Vorsprung durch Technik, og dels må de fortelle at dette er nok et resultat av en bedrift som er særdeles designstyrt.
Da kjøper man ikke en container Taiwan-klokker og stempler Audi og fire ringer et sted på urskiven.
Man starter hos sitt eget Concept Studio, noen mil sønnafor fabrikken, i München. Der lar man designkoordinator Artemis Karoussos tenke litt på oppdraget, før han henter inn Pia von Braun.
Spesielt er historien om merkets Square Chronograph imponerende, den har en utviklingshistorie som en bil, og akkurat som hos en bil spiller underleverandørene store roller.
Urverket kommer fra sveitsiske ETA, men det går gjennom solide modifikasjoner før det monteres. For eksempel er det utviklet et spesielt fett som demper bevegelsene på rotoren for å sikre en enda jevnere gange.
Man finner også patenter utviklet spesielt for dette produktet. For eksempel en mekanisme som gjør det meget enkelt å endre lengden på remmen med så lite som 0,8 mm på hver side, dersom man skulle ønske det.
Og det hele produseres utenfor huset, slik som skjer med korte serier spesialbiler også. Denne gangen finner vi fabrikken i Frankfurt am Main, den heter Sinn, og er kjent for spesial-ur.
Det er ingen grunn til å komme inn på de spesiell design- og konstruksjonsgrepene her (sannheten er at jeg er ikke helt hjemme i tysk urmakerspråk, for å si det sånn).
Men det er litt imponerende at i tillegg til å bli solgt gjennom Audis egen organisasjon og på internett, har Sinn klart å plassere klokken ut i spesialbutikker, der den åpenbart selger svært bra, og det ved siden av klokkemerker som er bedre kjent, og sikkert har en helt annen klang, enn Audi-klokker.
”Litt av en attest” sier Ulrike Dust som er ansvarlig for life style artikler hos Quattro GmbH. ”På denne måten kan vi få solgt design-budskapet vårt inn i andre miljøer enn det bilorienterte, og til og med få betalt for det”.
Hun har fått blod på tann, om ikke lenge vil du finne de mest uventede Audi-produktene på steder du overhodet heller ikke hadde ventet det.