-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Går som en Porsche
Det er klart at en Porsche-klokke må ha de samme egenskapene som bilen, elegant, lett å kjenne igjen, solid og pålitelig, pluss – selvfølgelig – litt eksklusiv.

Nå må jeg tilstå at jeg har problemer med såkalte Porsche-klokker. Noen er klokker med Porsche Design – som ikke hadde noe som helst med bilfabrikken å gjøre før de kjøpte opp dette østerrikske design-selskapet for noen år siden.
Riktignok var det Butzi Porsche, eller Professor Ferdinand Alexander Porsche som han het som leder av Porsche Design, som hadde tegnet den legendariske 911-modellen.
Men det kunne dukke opp mengder av Porsche(bil)-accessoirer som aldri hadde vært innom professoren. Akkurat som det fantes mengder av ”Porsche Design” som ikke hadde noe som helst med bilen å gjøre.
Derfor er det også litt vanskelig å vite hvor vi skal knagge begrepet Porsche-klokker. Den mest berømte Carrera-klokken kommer for eksempel fra TAG Heuer. Den er kanskje ikke kalt opp etter Porsche-modellen, men etter løpet.
Allikevel: Carrera vil alltid gi Porsche-assosiasjoner. Og det er bare en time siden jeg så en annonse for en Tudor-klokke ”Engineered for Performance. Engineered for Elegance”, med et nydelig bilde av en ny 911 og med beskjed om at Tudor er Timing Partner for Porsche Motorsport.
Og går vi langt nok tilbake, var det IWC som lagde Butzis spennende kompass-klokke.
Men vi må nok allikevel slå fast at det er Eterna som er det foretrukne Porsche-merket. En rekke av Porsche Design-klokkene kommer fra denne mer enn 150 år gamle sveitsiske fabrikken.
Spesialiteten var lommeur med alarm, og i 1908 klarte de å flytte vekkerklokken opp på armen. Det var omtrent på denne tiden de skiftet navn fra grunnleggerens, U. Schild, til Eterna.
Forskjellige generasjoner Schild ledet selskapet til langt opp i 70-årene, men så begynte en meget brokete historie der det ble kjøpt og solgt flere ganger, inntil den gamle samarbeidspartneren, Porsche Design, like godt kjøpte hele greia i 1995.
Men da hadde Eterna lenge vært bilsportklokkemaker. Bernie Ecclestone var en tidlig Eterna-bærer, akkurat som Formel 1-føreren Thierry Boutsen.
Så da Butzi Porsche overrakte et spesialutformet diplom i kobber til Brun Motorsport som hadde vunnet VM for sportsvogner i 1986, var det ikke unaturlig at Eterna sto rett i nærheten.
Der og da begynte dette samarbeidet som har resultert i mange bra klokker, der vel Indicator-modellen er blant de beste.
Den er stapp full av tekniske nyheter og er ”verdens første med mekanisk digital visning” (hvorfor i all verden?) og det tok fire år å utvikle den og det produseres bare 50 eksemplarer i året.
Men det fantes en enda mer eksklusiv serie, nemlig Porsche Design Edition 1 (SE DEN HER).
Den var begrenset til 777 stykker og besto av en mattsvart Cayman S og en mattsvart liten koffert som inneholdt et solid utvalg accessoirer fra Porsche Design – inklusiv en Porsche-nyskapning av legendariske Chrono 1 fra 1972. Også i matt svart.
Og dersom dette blir for mye, finnes det en ”Flat Six” klokke der navnet vel er det eneste som minner deg om en Porsche.