-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koenigsegg utfordrer verdens raskeste
Med resepten en hestekraft per kilo bil, vil Koenigsegg utfordre Bugatti Veyron Super Sport om tittelen verdens raskeste bil.
Vi har sett biler av en særdeles oppstaset sort Aggera passere over nettet, men nå begynner detaljer om det som ser ut til å være en råtass fra drømmefabrikken i Ängelholm å slippe igjennom.
Engelske Cars UK har snakket med Christian von Koenigsegg og fått frittet ut av ham hva det er de holder på med bak lukkede dører.
Koenigsegg One:1 – der de to ettallene står for en svært interessant og sympatisk tanke, nemlig en kilo bil per hestekreft.
LES: PRAKTISK FRA KOENIGSEGG
En kjapp kikk på dagens råeste, nemlig Agera R, viser at den har 1.140 hestekrefter som må slepe rundet på 1 435 kilo bil, så det sier seg at her kan det være noe å hente.
Krefter eller vekt
Om One:1 veier like mye som dagens Agera R, ville det bety at det må hentes ut snaut 300 hestekrefter mer av den femliters V8eren. Trolig er det litt i overkant, så mer bruk av lettvektsmaterialer – og da særlig karbon – er nok sannsynlig.
Sammenligner vi igjen med Agera R, må vi anta at One:1 blir raskere, derfor kan det være verd å dvele litt med tallene vi kjenner:
0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,5 sekunder og 0-300 km/h på 14,5 sekunder.
Dermed kan det være mulig at Koenigsegg denne gangen har rettet siktet sitt mot verdens raskeste, nemlig Veyron Super Sport, som gjør unna stillestående til 100 på 2,5 sekunder.
Skulle vært kineser
Cars UK har fått vite av Christian von Koenigsegg at det er planlagt å bygge fem eksemplarer av superbilen, alle for eksport til Kina, som har blitt et svært viktig marked for supersportsprodusenter.
Prislappen antas å ligge på noe over 13 millioner kroner, eller 14.331.980 kinesiske yuan renminbi som i dette tilfellet blir mest aktuelt.
Bildene som sirkulerer på nett er tatt fra en brosjyre, så langt har ikke Koenigsegg lagt ut noen offiselle bilder av bilen.