Halvslapt for yrkesbiler ved halvkjørt 2014

Bilsalget i Norge 2014 ligger et par promiller foran 2013-tallene. Men det er ikke yrkesbilenes fortjeneste.

Publisert Sist oppdatert

STATISTIKK: Salget av kjøretøy i Norge (personbil, varebil, campingbil, buss og lastebil) er totalt sett ekstremt stabilt første halvår 2014 når vi sammenlikner med samme periode i 2013.

En uke før halvårsskiftet endelig telles opp, er det i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert totalt 86.221 kjøretøy, mot 86.044 i fjor. Det er en økning på to promille.

Målt i antall sommerøl er det selvsagt et lystig nivå. I alle andre sammenhenger er det så edruelig som tenkelig mulig.

Men bak en totalsum skjuler det seg en rekke tall, noen i pluss og andre med minus foran.

Ulempen for oss som bryr oss om kommersielle kjøretøy, yrkesbiler, er at det er vår sektor som står for minustallene.

Personbilsektoren øker nemlig med 2,4 prosent. Og personbiler utgjør det klart største volumet av kjøretøy, ganske nøyaktig 80 prosent faktisk.

Det betyr det at vår lille sektor på 20 prosent av totalen, må ta et prosentvis mye større tap for å veie opp for personbilsektorens vekst.

  • Varebiler går 8,8 prosent tilbake (og da inkluderer vi vareregistrerte campingbiler, som betyr at realtilbakegang er rundt 10 prosent for klasse 2)
  • Busser går 16,4 prosent tilbake (men er en liten og anbudsutsatt produktgruppe, som betyr at det er først ved årsskiftet vi har «fasit»)
  • Lastebiler går 0,8 prosent tilbake (og hvor fremgangen til ett enkelt merke avverger at tallet er 10,8 prosent tilbake)

Utsiktene for andre halvår 2014 er likevel ganske lyse.

Varebilsektorens aktører er selv rimelig sikre på at markedet totalt sett ender på 30.000 biler, altså i praksis identisk med 2013.

Men det betinger jo at de klarer å selge 10 prosent flere biler annet halvår 2014 enn annet halvår 2013. Og selv om maitallene pekte i den retning, er ikke junitallene noen god indikator i så måte. De ligger per nå 3 prosent bak.

På den annen side er også varebilsektoren ganske kraftig produktdrevet, og det skjer en god del spennende modellfornyelser annet halvår som kan bidra til å drive tallet opp. Noen av dem er:

  • Lille Ford Courier skaper sin helt egen klasse under «Caddy-klassen», og kan samtidig utløse helt nye kundegrupper.
  • Volumet av små elektriske varebiler er fortsatt ikke utløst slik enkelte vektig stemmer spår at de skal i løpet av 2014.06.25
  • Det kommer flere nyheter med ambisjoner blant mellomstore kassebiler. Blant annet nye Vivaro og Trafic, samtidig som Hyundai H-1 er på banen igjen.
  • Ikke minst er flere aktører nå i ferd med å få hull på sektorene SUV og MPV med grønne skilter, som har vært i fritt fall så langt i år.

Merkekampen polariseres, men med VW i klasse for seg.

VW nyttekjøretøy beholder tross en lett tilbakegang sin posisjon i en liga langt over øvrige de øvrige kandidatene.

I andredivisjon er det imidlertid Ford som har gjort et kjempebyks og regelrett parkert sine øvrige konkurrenter. Det er nærliggende å vise til at Ford nå har varebilsektorens nyeste modellpalett – og vil forsterke denne posisjonen når både Courier og største utgave av Transit kommer i salg.’

Og det åpner for at hele tre merker kjemper om bronseplassen i år. Det skiller nå kun 80 biler fra Peugeot på dagens tredjeplass, via Mercedes og ned til Toyota på femte. Sistnevnte har klart sterkest utvikling.

Citroen på sjette har så langt i år falt av lasset målt mot overnevnte, men er heller ikke reelt truet av merkene lenger ned på listen. Svakheten for merket er at de i praksis kun konkurrerer med en enkelt bil, Berlingo.

Busser lever sitt eget liv

Og derfor skal vi ikke dvele for mye ved en lett tilbakegang.

Minibussektoren, altså opp til og med 17 seter, opplever faktisk en viss fremgang. Og Mercedes ligger som vanlig i ekstrem lederposisjon, med rundt 60 prosent av markedet.

Og tallene for de store bussene er rundt 90 prosent bestemt av offentlige anbud, og som slår inn med store volumer av gangen. Det er for eksempel et par større anbud som starter fra 1. januar 2015, og som potensielt kan betyr total omkalfatring på registreringsstatistikken rett før nyttårsaften 2014.

Og i den tunge sektoren er Volvo årets ubestridte lastebilkonge.

Selv ikke forstyrrelser i markedet grunnet den tvungne overgangen fra utslippsnormen Euro 5 til Euro 6 ved årsskiftet 2013/14 kan forklare en fremgang på 55 prosent hittil i år for ett merke alene.

Også så langt i juni 2014 ligger Volvo over 20 prosent foran sine egne tall fra juni 2013. Det er dermed naturlig å tro at en totalfornyelse av hele modellrekken, fra minste Volvo FL til største FH 16 750, har vært bidragsyter til dette.

Men det er også verd å merke at dette dreier seg om en periode da Volvo i Norge også har jobbet med å inkorporere Renault Trucks i organisasjonen. Og det har så langt, rent tallmessig, gått filleveien.

Det franske merket har i samme periode gått over 60 prosent tilbake. Med 21 biler totalt over 3,5 tonn registrert så langt i år, er merket knapt nok synlig på en middels stor parkeringsplass om de samlet alle bilene samtidig.

Den andre svensken, Scania, holder på sin side godt grep om 2. plassen på lastebilstatistikken, og med verdighet. Tre prosent tilbake målt mot sine egne 2013 tall er slett ikke verst med tanke på at de største lastebilene etter hvert har «modne» grunnkonstruksjoner. Gulroten er tidlig oppgraderte V8-motorer til Euro 6, og som er en motorkonfigurasjon Scania nå er alene om på markedet.

På tredjeplass finner vi som vanlig Mercedes, og som med tre prosent fremgang ikke gjør det så verst.

Men med en i praksis skreddersydd produktportefølje for Euro 6-generasjonen, og samtidig en klart uttalt ledelsesambisjon om kraftig vekst, tviler jeg på at de er hoppende fornøyde hos den norske importøren ennå.

Fjerde, femte og sjette plasserte MAN, Iveco og DAF deler så langt felles skjebne med 12, 13 og 21 prosent tilbakegang første halvår. Det er mer eller mindre ventet for alle, og antagelig et hakk mindre dramatisk enn det fremstår.

For alle merkene er overgangen til Euro 6 den mest plausible forklaringen.

For det første at kunder i fjor høst kjøpt prisgunstige Euro 5-biler så langt lageret rakk, hvilket uansett gir et vakuum første halvår i pr. For det andre at typisk norske spesifikasjoner (stor motor og treakslede trekkere) er det som kommer til slutt i produksjonsprioritereingen hos produsentene.

Ergo bør andre halvår 2014 se atskillig lysere ut for alle tre.

Powered by Labrador CMS