-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Subarus redningsplanke
Etter mange måneder med små smakebiter har Subaru i dag endelig dratt lakenet av sin nye utfordrer i el-SUV-segmentet, Solterra.
Bilen er utviklet i tett samarbeid med Toyota og vil ha det meste til felles med deres nylig avdukede bZ4X. Men selvsagt får bilen sin egenart slik at den er lett gjenkjennelig som en Subaru.
Ikke minst får vi nå en del tekniske data som Toyota ikke røpet da de frigjorde informasjon om sin modell.
Bilen har en lengde på 469 cm, er 186 cm bred og rager 165 cm over asfalten. En viktig opplysning til dere som ferdes på vinterkledde hytteveier er at den får en bakkeklaring på 210 mm – mer enn de fleste el-SUV-er i dette segmentet.
En akselavstand på 285 cm er også et bra grunnlag for et romslig interiør.
Egenvekten er oppgitt til 1930 kg for biler med forhjulsdrift og 2020 med AWD, og differansen mellom egenvekt og maksvekt er i begge tilfeller 275 kg hvilket høres beskjedent ut. Foreløpig ikke et ord om tilhenger eller takvekt.
Om vi sammenligner med Forester har Solterra en ekstra lengde på 7 cm, den er fem centimeter bredere og 8 cm lavere. Akselavstanden er hele 18 cm lengre på Solterra enn på Forester.
Siden bilen også kommer i tilnærmet lik utgave fra Toyota tar vi med deres populære Rav4 i sammenligningen. Da finner vi at Solterra er 9 cm lengre, omtrent like bred og høy mens akselavstanden på Solterra er 16 cm lengre.
Med hensyn til drivlinjer ser det ut til at løsningene blir identiske hos de to produsentene. Modeller med tohjulsdrift har én enkel motor på forakselen som yter 150 kW (204 hk).
Går du for firehjulsdrift, som de aller fleste Subaru-kunder gjør, får du en motor på 80 kW på hver aksel og en samlet effekt på 217 hk.
Batteripakken har en kapasitet på 71,4 kWt som ifølge Subaru skal gi en rekkevidde (basert på japansk WLTC) på inntil 530 km for modeller med forhjulsdrift og inntil 460 km med firehjulsdrift.
Ladehastigheten med AC er oppgitt til 6,6 kW mens du lader med inntil 150 kW på en hurtiglader.
Både Subaru Solterra og Toyota bZ4X er lanseringsklare sommeren 2022.