Lada Granta
Lada Granta
Lada Granta
Lada Granta
Lada Granta
Lada Granta

En helt ny Lada

Det er ikke hver dag Lada kommer med nye modeller, men nå har de startet produksjonen av Granta – en firedørs sedan.

Publisert Sist oppdatert

Nye Granta skal erstatte andre generasjon Samara, en bil som har vært på markedet, nærmest uforandret siden 1997.

Selv om den kan kalles en ny bil, deler den plattform og mange komponenter med den mindre Kalina.

Under panseret sitter en firesylindret 1,6-liter som driver forhjulene gjennom en femtrinns girkasse. Men Lada har også en ny 16-ventilers 1,4-liter på trappene for introduksjon i 2012.

Kundene kan velge mellom to forskjellige utstyrsnivåer. Innstegsmodellen heter “Standard” og har en prislapp på ca. NOK 45.000. For det beløpet får du en ribbet bil med stålfelger, sorte plastfangere og manuelle vindusheiser.

Plusser du på drøye 6000 kroner får du en Granta “Classic” med “luksusutstyr” som servostyring, elektriske vindusheiser, ABS, stereoanlegg og sentrallås.

Utstyr nordmenn flest tar som en selvfølgelighet i dag, sidekollisjonsputer og ESP, er tilleggsutstyr, på samme måte som GPS navigasjon.

Selv om vi altså snakker om en relativt ribbet bil, ser den ut til å slå godt an i Russland. Lada sier de har forhåndssolgt 20.000 biler av en planlagt produksjon på 100.000 i 2012.

Den russiske produsenten nevner foreløpig ikke noe om eksport til Vest-Europa, men – tro det eller ei – de planlegger deltagelse i WTCC, VM for standardbiler, med to ombygde Lada Granta i 2012.

Powered by Labrador CMS