Alpine på Champs Elysées

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Renault Laguna Coupé

Nye Laguna Coupé

Renault benyttet filmfestivalen i Cannes for å vise frem sin flunkende nye Laguna Coupé.

Publisert Sist oppdatert


Cannes-debut

I fjor viste Lancia sin nye Delta på Biennalen i Venezia.

I år debuterte Volkswagen sin mest hårete Scirocco som deltaker på 24-timer på Nürburgring. (Den gikk rett til topps i to-liters turboklassen forresten), samtidig som Renault brukte Filmfestivalen i Cannes for å vise frem sitt nyeste familiemedlem, Laguna Coupé.

Vi må jammen begynne å bevege oss i andre sirkler enn blant tråkige bilutstillingstryner for å få med oss spennende premierer i fremtiden ser det ut som.

Renault Alpine

Nå er jeg egentlig litt skuffet over den nye toppmodellen. I januar i år åpnet Renault en praktfull utstilling i sitt svære representasjonslokale på Champs Elysées. Presentasjonen het ”Passion Alpine – Hommage à Jean Rédéle”.

Rédéle var mannen som skapte Alpine-merket, Alpine ble etterhånden navnet på Renaults sportsvirksomhet, både med egne konkurranse- og GT-modeller, og som ekstranavn på hårete produksjonsbiler. Renault 5 Alpine for eksempel – virkelig en bombe i mikroformat. For ikke å snakke om hvor mye bombere den ble da den også fikk turbo.

Active Drive

Og siden Renault samtidig drev og viste fem nye konsept-coupéer, den såkalte Laguna i Frankfurt og den såkalte Mégane i Genève, var jeg sikker på egentlig la Renault grunnen for en relansering av det ikoniske Alpine-navnet.

Men nei da. Det blir altså Laguna, og den skal på markedet i oktober, rett etter at Paris-utstillingen er over. Selv om vi altså ikke kan by dere på et spennende navn bør det nevnes at det er et spennende chassis her. Active Drive kalles det, med bakhjulsstyring slik Nissan viste taktene til for ti års tid siden.

Ny V6 Diesel

Man møter den på toppen av dagens Laguna-serie også. En flunkende ny V6 dCi gir 235 hk (velger du 3,5 liter bensin med like mange sylindre i samme fasong får du 5 hester mer, men må nøye deg med 330 Nm der dieselen byr på 450).

Bilen er svær, 464 cm lang og akselavstanden på 269 burde borge for en smule komfort. Høyden er forbausende mektig, 140 cm rager den i været mens bredden heldigvis er godt under to meter, 186! Og for dem slikt interesserer - vi blir lovet nulltilhundre på ca 7 sekunder.

Formel 1

For riktig å trekke full nytte ut av at de hadde en bil på Rivieraen den helgen fikk Renault også kjøpt seg plass på Formel 1-banen, der den gjorde noen runder foran Grand Prix publikumet som fikk se Lucas di Grassi, testføreren på Renaults Formel 1 team, føre bilen rundt.

La det også være nevnt at i samarbeid med Microsoft har Renault utviklet en ny webside, www.laguna-coupe.com.

Der skal man visstnok kunne oppleve en dyptpløyende opplevelse av det virkelige hjertet til denne usedvanlige kupeen, takket være en ny teknologi som heter Deep Zoom – kan fabrikken fortelle.

Synd, forresten, at ikke bilen skal hete Alpine. Det er liksom ikke nok at det kommer en spesialutgave senere med Alpine-navnet klistret på.

Powered by Labrador CMS