Mens vi venter på revolusjonen

Den nye Renault Laguna flytter ingen grenser, men den er i det minste ganske tyst. Prisen avgjør suksess eller fiasko.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 11-2007.

Renault erkjenner nå åpent at forrige Laguna ikke levde opp til de kvalitetskrav som stilles til biler i dag. Derfor strekkes garantien på Laguna 3 til 150.000 kilometer, men Renault våger ikke, som enkelte av
konkurrentene, å gå opp fra tre til fem år.

– Vi mener å ha den best garanterte bilen i klassen. Vårt mål er å bli blant de tre beste på kvalitet og kundetilfredshet. Og siden bilen er bra, så trenger vi ikke å gi den bort!

Det er alt Norden-sjef Alain Margaritopol vil si om prisen på Laguna 3. Midt i januar står bilen i Norge, både som femdørs kombi og som stasjonsvogn. Den er større enn forgjengeren, men likevel frakjørt av Ford Mondeo i forhold til utvendig lengde og innvendig opplevd plass. Økt takhøyde med en centimeter foran og bak var ikke nok til at denne skribent kunne sitte rett med hodet i baksetet på kombien.

Under prøvekjøringen i Alpene vektlegger Renaults folk nettopp viktigheten av kombimodellene. Kombi selger bedre enn sedan nedover i Europa på grunn av fleksibiliteten, romfølelsen og elegansen, er svaret.

Det norske svaret heter like fullt stasjonsvogn, og helst med dieselmotor. Den nye Renaultorganisasjonen satser på at alle biler som selges i Norges utstyres likt, men motorprogrammet kan bli litt forskjellig
på grunn av ulike måter å beregne bilavgiftene på.

Derfor tilbys bilen med tre bensinmotorer (1,6/110 og 2,0/140/205 hk) samt tre dieselmotorer (1,5/110 og 2,0/130/150 hk). 130 hk-varianten er egentlig en avgiftstilpasset 150 hk, og uten tvil det mest interessante alternativet sammen med 110 hk i Norge. I forhold til utgående modell betyr effektøkningen på 15 hk til 110 hk samtidig en reduksjon i CO2-utslippet fra 159 til 139 gram/km (stv.utgaven).

Med generasjon tre av Laguna velger Renault å kjøre "midt i veien" for å tekkes kjøpernes smak. Derfor framstår Laguna kun som en forbedret og forfinet bil med bra opplevd kvalitet og finish. Styreresponsen befinner seg riktignok et godt stykke unna nevnte Mondeo, men bra komfort og ikke minst hyggelig lavt støynivå trekker opp.

Pluss for at Renault har klart å krympe vekten med 15 kilo i forhold til utgående modell. Pluss også for alle praktiske løsninger som at seteryggene bak felles ned med et håndgrep i bagasjerommet, krokene i bagasjerommet til å henge fra seg bæreposer samt oppbevaringsrom under bagasjeromsgulvet (hvor det også er plass til bagasjeromsdekselet).

Senere kommer Laguna som lekker coupé samt GT-variant med firehjulsstyring. Men 4x4 står foreløpig ikke på Lagunaprogrammet.

Fakta om Renault Laguna:

Pris: Ikke oppgitt
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm.
96 kW (130 hk) v/4000 o/min.
320 Nm v/2000 o/min
LxBxH: 480 x 181 x 145 cm
Akselavstand: 275,6 cm
Egenvekt m/fører: 1558 kg
Tillatt totalvekt: 2108 kg
Dekk: 205/60 R16
Bagasjerom: 508/1593 liter (VDA)
Tankvolum: 66 liter
Aks. 0–100 km/t: 10,8 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,61 l/mil
CO2-utslipp: 160 g/km

Powered by Labrador CMS