-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Laguna 3.0 V6 Sport Tourer
Laguna med treliters V-sekser har storbilfølelsen og krefter så det holder, men la deg ikke lure – dette er ingen sportsbil.
Først publisert i BIL 10 - 2001.
Veigrepet er det ikke noe å utsette på. De brede 225/-45ZR17-dekkene som vår bil er utstyrt med har god kontakt med veien, og det har sjåfør og passasjerer også. De små ujevnhetene kjennes godt, og litt større, skarpe ujevnheter som for eksempel trikkeskinner og asfaltkanter, bryter det ellers komfortable inntrykket Laguna gir.
Lavprofildekkene gjør at Laguna oppleves som sportslig på dårlig vei, mens den har en fjæring som bikker mot det komfortable. Store ujevnheter takler den derfor mykt og behagelig. Støynivået er behagelig på slett asfalt, men på grov og piggslitt asfalt stikker romlestøyen seg frem.
V-sekseren hører du lite til. Den går stille på alle turtall med en kledelig snert i lydbildet når turtellernålen nærmer seg rødmerkingen. Treliteren liker turtall, men allerede ved ca 3700 o/min er dreiemomentet på topp, mye takket være variabel ventilstyring og variabelt innsugingssystem.
Femtrinns automatkassen har mulighet for sekvensielt gearskift, og ved litt sportslig kjøring passet det meg utmerket. Automatkassen har nemlig såkalt adaptiv og skal tilpasse seg sjåførens kjørestil. Det betyr sedate gearskift og moderate turtall så lenge sjåføren behandler gasspedalen med forsiktighet. Er du derimot rask i gasspedalbruken, vil gearskiftene komme kvikkere, gearkassen vil holde lengre på hvert gear og i større grad utnytte toppen av turtallsregisteret og bruke de lavere gearene til å utnytte motorbremsen.
Dette siste fungerte ikke helt optimalt. Kjører du ellers rolig og skal foreta en forbikjøring, benytter du gjerne kickdown. Det oppfatter elektronikken som sportslig kjøring. Når forbikjøringen er utført og du slipper gasspedalen, tar det lang tid før gearkassen på eget initiativ går tilbake til femtegearet.
Laguna Sport Tourer er en rommelig stasjonsvogn. Bagasjerommet er bredt og langt, men den skrånende bakluken gjør at du ikke kan utnytte høyden til taket i samme grad som i den gamle modellen som hadde en rettere bakluke.
Vår bil var en Privilège, toppmodellen i Laguna-programmet. Utstyrsnivået er det ikke noe i veien med, men alle som kjørte bilen hadde lite til overs for setene. Det hjelper ikke at de har kraftige sidevanger og ser innbydende ut, for alle, unntatt dem som er ekstra brede over ryggen, er sidestøtten fraværende. De fleste vil sitte behageligere i Dynamique som har litt trangere seter.
Laguna 3.0 V6 gir storbilfølelse og er gedigen når det gjelder både kjøreopplevelse og utstyrsnivå. Spesielt nøkkelløs åpning av dørene imponerer mange.
RENAULT Laguna 3.0 V6 Sport Tourer:
Motor: 6-sylindret V-motor med to x to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2946 ccm. Boring og slaglengde: 87,0 x 82,6 mm. Effekt: 151 kW (210 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 285 Nm v/3750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/55VR16.
Mål: Lengde: 469,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 144,3 cm. Akselavstand: 274,8 cm. Sporvidde f/b: 152,5/148,0 cm.
Bagasjerom: Volum: 475/1512 liter (VDA). Lengde: 102,5/162,5 cm. Bredde: 99,5 cm. Høyde: 46,0/74,0 cm. Lasteterskel: 52,5 cm. Høyde under luke: 181,0 cm. Lukehøyde: 76,0 cm. Lukebredde: 106,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1545 kg. Tillatt totalvekt: 2020 kg. Maks tilhengervekt: 1500 kg. Maks vogntogvekt: 3200 kg. Maks taklast: 80 kg.
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 8,3 sek
Toppfart: 230
Forbruk bykjøring: 1,51 l/mil
Forbruk landevei: 0,75 l/mil
Forbruk snitt: 1,03 l/mil
CO2-utslipp: 247 g/km
Pris: kr 549.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.