I september er Lancer tilbake på det europeiske markedet, både som sedan og stasjonsvogn. Den nye Lancer er en større bil enn forgjengeren. Utvendig lengde er økt med 20 cm, mens akselavstanden er 10 cm større enn tidligere. Det merkes, i form av bedre innvendig plass. Dette kommer spesielt baksetepassasjerene til gode. Benplassen er mer enn akseptabel, og også takhøyden i baksetet er tilstrekkelig for folk opp til 185 cm.
Førerplassen er enkel og oversiktlig, og preges av en åpen løsning rundt dashbordet, det vil si at det er ingen markert midtkonsoll. I praksis betyr dette at høyrebenet får dårlig sidestøtte ettersom midtkonsollen slutter over knehøyde. Venstrefoten derimot nyter godt av en bred, rommelig fothviler. Farge- og materialvalget på dashbordet og interiøret ellers har klare likhetstrekk med Mitsubishis nykommer Outlander.
Under vårt første møte med den nye Lancer, som var skodd med 195/60-gummi på 15-tommers felg, ble vi mer og mer imponert over bilens hjuloppheng etter hvert som vi la milene bak oss på varierte finske veier, med både slett asfalt og hullete grusdekke. Slagene fra dårlig underlag ble dempet like effektivt som vi vanligvis bare opplever i større biler.Samtidig svelget hjulopphenget det meste av både lyd og vibrasjoner fra skarpe tverrskjøter.
1,3- eller 1,6-liter Hvis prisen prioriteres høyt, er 1,3-literen i sedanen et fornuftig valg. Men kjører du ofte med mye last eller passasjerer i bilen, er ikke 82 hester og 120 Nm dreiemoment så mye å møte motbakkene med. Skal du ha stasjonsvogn er motorvalget gitt, der er 1,6-literen med 98 hester og 150 Nm enerådende.Samtidig er ikke drivstofforbruket nevneverdig høyere enn med 1,3-literen under panseret. Lancer leveres fra fabrikk også med to-liters motor med 135 hester, men den tas ikke inn til Norge.
Annonse
Den manuelle,femtrinns gearkassen fungerer presist og behagelig. Automatgearet av typen Invecs II, som leveres i kombinasjon med 1,6-literen, betyr et tillegg på 14.000 kroner.
Bagasjerommet i sedanen, som er ti liter større enn på forgjengeren, lider fortsatt under de gammeldagse bøylehengslene, populært kalt bagasjeknusere, som gjør det vanskelig å utnytte plassen fullt ut. Hjulhusene stjeler noe plass i både sedanen og stasjonsvognen, men i sistnevnte er det lettere å utnytte plassen effektivt, både på grunn av steil bakluke og flatt gulv helt ut.
Sport-versjon Stasjonsvognen koster 10.000 kroner mer enn sedanen – og importøren forventer at stasjonsvognen vil stå for opp mot 70 prosent av modellens salg her hjemme. Standard utstyrsnivå på både sedan og stasjonsvogn heter Comfort, hvilket innebærer seks kollisjonsputer, elektriske vindusheiser foran og bak, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, høydejusterbare hovedlys, lyktespylere og klimaanlegg. Takantenne og fire høyttalere er også inkludert, men radio/CDspiller er tilleggsutstyr. Stasjonsvognen leveres også som 1.6 Sport til 225.900 kroner, og her finner vi hvite instrumentklokker, Momo-ratt, sportsseter, 16- tommers alufelger, tåkelys og kanalskjørt samt sportsunderstell som er senket 3 cm.
Valget av materialer, innvendige dørlåser,bagasjeromshengsler, knapper og brytere vitner om at Mitsubishis designere har valgt velprøvde fremfor nyskapende løsninger. Sånn sett er det nærliggende å benytte Lancers nære slektskap til Evo og konkludere med at den nye Lancer innebærer en evolusjon, men ingen revolusjon.
DETTE ER MITSUBISHI Lancer:
Lengde: 448,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 144,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 147,0/147,0 cm. Bagasjeromvolum: 430 liter (VDA). Tankvolum: 50 liter. Forbruk i følge 99/100/EU. Alle data gjelder sedan.