Ulv i fåreklær

Lancer har løftet seg minst et par hakk både når det gjelder utseende og innvendig plass, men Mitsubishis egen beskrivelse av bilen (tittelen) er nok å ta i, for å si det sånn...

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Lancer

Først publisert i Bil 1-2008.

En indikasjon på at det ikke akkurat er en snerrende ulv som er den mest nærliggende sammenligningen for den nye Mitsubishi Lancer Sports Sedan, er at det i første omgang bare er 1,5-liters bensinmotor med 109 hester som er klar for det norske markedet.

Med tanke på gunstig pris er selvfølgelig dette den riktige motoren, for prisen begynner på 214.900 kroner med laveste utstyrsnivå som heter Inform. Med blant annet lettmetallfelger, automatisk klimaanlegg, elektrisk justerbare sidespeil, bedre lydanlegg og Bluetooth hopper prisen opp til 232.900 kroner.

Lancer Sports Sedan er ikke bare bygget på samme plattform som Outlander, vi finner også en rekke fellestrekk med Outlander i interiøret, som brytere, knapper og instrumenter. Lancer er fortsatt en kompaktbil i C-segmentet, men målebåndet viser at innvendig plass strekker seg i retning av større konkurrenter.

Både når førersetet står i bakerste posisjon og når det er tilpasset en sjåfør på 175 cm, er benplassen i baksetet 2 cm bedre enn i Volvo S40 og jevngod med Toyota Avensis. Kupébredden, som har økt med 3 cm fra forgjengeren, er også et par cm større enn i begge de to nevnte bilene.

Strekker seg litt lenger

Sammenlignet med forgjengeren er utvendig lengde økt med 8 cm, mens akselavstanden er strukket med 3,5 cm. Utvendig lengde er dermed bare 6 cm kortere enn den utgåtte Galant. Dette betyr at den er 37 cm lengre enn Volkswagen Golf og 8 cm kortere enn Toyota Avensis.

I tillegg til god benplass i baksetet er det bagasjerommet som nyter godt av at karosseriet er strukket i lengde og bredde. Med sine 450 liter kan Lancer skilte med et bagasjevolum som er 100 liter større enn i Golf, 40 liter større enn i S40, 30 liter større enn i Peugeot 407, men 70 liter mindre enn i Avensis.

Da vi har plassert oss i førersetet må vi med forbauselse slå fast at rattet ikke har lengderegulering, bare tilt. Fothvileren for venstrefoten er noe snau, mens førersetet har god sidestøtte i ryggen.

På vanlig landevei fremstår bilen som utpreget myk i oppsettet, med duvende bevegelser. Når vi utfordrer bilen på svingete veier, gir den langt fra samme inntrykk. Når kurvene kommer tett og kjapt, "setter" bilen seg bedre, den virker rett og slett mer sportslig og stabil.

Større bensinmotor

Den norske importøren har tro på at kundene i større grad vil foretrekke 1,8-liters bensinmotor med 143 hester. Denne motoren, som kan kombineres med enten manuelt gear eller CVT-kasse, er på plass i løpet av februar. Med manuelt gear vil toppmodellen Instyle+ koste 292.900 kroner, og 10.000 kroner mer med CVTgear.

Mitsubishi har så langt hatt suksess med Volkswagens 2,0-liter dieselmotor i Outlander. Det er ikke avklart om denne motoren blir tatt inn til Norge i den nye Lancer. Kanskje må kundene vente helt til våren 2009 før en dieselvariant er tilgjengelig, da i form av en egen 1,8-liters Common Rail-motor. Nå er altså sedanutgaven lansert, men den modellvarianten som importøren venter seg mest av her hjemme, kombikupeen som får betegnelsen Sportback, er på plass i september.

Hva med stasjonsvogn?

Nei, den har ikke Mitsubishi noen ambisjoner om å produsere. Vi må heller ikke glemme tiende generasjon av Lancer Evolution. Med 2,0-liters turbomotor som yter 295 hk ser du den på norske skilt i august.

Fakta om Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1.5 Inform:
Pris: kr 214.900
Motor: 4-syl. rekkemotor, 1499 ccm
80 kW (109 hk) v/6000 o/min
143 Nm v/4000 o/min
LxBxH: 457 x 176 x 149 cm
Akselavstand: 263,5 cm
Egenvekt m/fører: 1325 kg
Tillatt totalvekt: 1750 kg
Dekk: 205/60 R16
Bagasjerom: 450 liter (VDA)
Tankvolum: 59 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 191 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,64 l/mil
CO2-utslipp: 153 g/km

Powered by Labrador CMS