Mitsubishi Lancer Evo X
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Evo X
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Evo X
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Evo X
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Ralliart?
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Ralliart?
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Ralliart?
Foto: Carparazzi©
Mitsubishi Lancer Ralliart?
Foto: Carparazzi©

Den tiende Evo

Et av de heftige innslagene på høstens Tokyo-utstilling, blir Mitsubishi Evo X. Carparazzis fotografer har fanget den under testing.

Publisert Sist oppdatert

Selv om bilen lanseres i Japan i høst, må europeiske entusiaster vente til neste år før de kan legge hendene på et eksemplar. En tettsteget manuell gearkasse blir standard, men mange vil nok velge det clutchfrie alternativet – så mange som 80 prosent, tror Europa-sjefene hos Mitsubishi.

Gearskiftene styres manuelt via hendler på rattet, men den semi-automatiske kassa kan innstilles på tre forskjellige moduser – Normal, Sport og Super Sport. Sistnevnte funksjon er ment for banebruk og aktiv kjøring siden den gearer opp først når turtallsnåla beveger seg på toppen av den røde sonen.

Nye Evo X vil bli noe dyrere enn Evo IX men får til gjengjeld kraftigere motorer som starter på i overkant av 300 hk. Men den vil helt sikkert, som sine forgjengere, bli en svært populær entusiast- og rallybil.

Prototyp?

Den sølvfargede bilen er våre kilder mer usikre på hva er. Den har en godt synlig intercooler bak nettinggrillen, noe som betyr at den turboladede Lanceren med doble eksosrør og 18-tommers GTS-felger ikke er noen standard Lancer. Den er heller ikke en Evo X eller noen av de andre bilene Mitsubishi har vist offentlig. En ulv i fåreklær kanskje?

Trolig dreier det seg om en prototyp fra Ralliart som vi får mer info om når Tokyo-utstillingen åpner.

Powered by Labrador CMS