-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Range Rover Sport Supercharged
Det var vel egentlig et spørsmål om tid før terrengbil-spesialist Land Rover skulle ta opp kampen med de sportslige Porsche Cayenne og BMW X5.
Land Rover Range Rover Sport
Først publisert i BIL 11 - 2005.
Nå har tiden kommet. Range Rover Sport er ikke en lettere modifisert Range Rover, som navn og utseende skulle tilsi. Den er nærmere beslektet med den nye Discovery 3, som den henter plattform og mye annet fra. Det positive med det er at terrengegenskapene er på topp, samtidig som kjørekomforten på vanlig vei er imponerende. Ulempen er at bilen blir tung.
For å overvinne vekt-handikappet trenger denne bilen enten en råsterk dieselmotor eller en hissig V8 bensinmotor for å kunne bære navnet Sport med verdighet – og det er akkurat det den gjør. Nesten 400 kompressormatede hester under panseret sørger for massiv fremdrift når man blir tung på gassfoten.
Bilen oppfører seg stabilt og kontrollert selv under sterk akselerasjon, men det er noe som mangler: lyden. Den gromme men avdempede V8-lyden på lave turtall er helt riktig, men når man velger å kjøre mer aktivt blir det bare litt mer kompressor, og litt mer lyd. Det sportslige snerret eller brølet er fraværende både fra motor og eksosrør.
Veigrepet og kjørekomforten er svært god, nesten uansett hvilken bil man sammenligner med. Land Rover har virkelig lykkes med å tilføre Range Rover Sport gode allround kjøreegenskaper, uten store kompromisser. Et aktivt antiroll-system i sammenheng med den avanserte luftdempingen hentet fra Discovery gjør at man trygt kan kjøre friskt på svingete landevei.
Men toppmodellen Supercharged kunne godt hatt noe mer sidestøtte i setene. Det er mangelen på setestøtte som gjør at man roer ned i svingene, ikke veigrepet. Styringen er direkte og kommuniserer mer med underlaget enn hva man er vant med i store firehjulstrekkere. Bilens drøye 2,5 tonn egenvekt er godt kamuflert når man er i fart, og den er utrustet med kraftige Brembo-bremser som effektivt senker farten når det trengs.
I forhold til både Range Rover og Discovery er Sporten noe mindre. Både ut- og innvendig er det røffe men elegante linjer, typisk for Land Rover. Det samme terrengsystemet som i Discovery finner du i Sport, med fem innstillinger for forskjellige utfordringer. Land Rover har vært nøye med å sørge for at terrengegenskapene er på topp i klassen. Vadedybde, adkomstvinkel, bakkeklaring og så videre er imponerende lesing, som også gjenspeiler seg i terrenget.
Skal man først betale halvannen million kroner for en bil gjør vel ikke bensinforbruket all verden, men det blir litt plagsomt å legge inn nødvendige bensinstasjonbesøk annenhver dag. Man kan jo velge Range Rover Sport med V6-dieselmotor og 190 hester, men den gir neppe så mye moro som Superchargedversjonen.
Range Rover Sport V8 Supercharged:
Pris: kr. 1.476.900,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 4197 ccm. 287 kW (390 hk) v/5750 o/min. 550 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 479 x 198 x 181 cm. Akselavstand: 275 cm. Bakkeklaring: 17,2-22,7 cm. Egenvekt m/fører: 2642 kg. Tillatt totalvekt 3125 kg.
Dekk: 275/40ZR20.
Bagasjerom: 958-2013 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,6 sek.
Toppfart: 225 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,59 l/mil.
CO2-utslipp: 374 g/km.