Sett i Paris

Leapmotor T03 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Leapmotor T03
Leapmotor T03 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Leapmotor T03
Leapmotor T03 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Leapmotor T03
Leapmotor T03 - Foto: Jon Winding-Sørensen
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03
Leapmotor T03

Leapmotor – ny kinesisk mulighet

Hvorfor ikke en kompakt, billig elbil, selv om den er kinesisk? De har jo vist de behersker de øvre segmentene bra. Nå har vi i det minste prøvesittet en av de små.

Publisert

I gamle dager, da det var vanskelig å bygge en bil og du virkelig måtte jobbe for å finne en passe kombinasjons av caster og camber og samtidig ta hensyn til selvopprettende effekt – spesielt når du var uten servo, risikerte du ofte en overraskelse eller tre når du kjørte en bil som kom fra de mindre samvittighetsfulle og/eller etablerte.

I dag komme konstruksjonen ferdig ut av en computer og overføres direkte til produksjonsutstyret. Hvis du syns bilen din fortjener en spesialitet, henter du bare inn et annet program. Og bilene blir som regel akseptable pluss.

Derfor er en sitteprøve og en liste over utstyret som regel av større interesse for en bilkjøper i dag, enn en prøvekjøring og en nøye gjennomgang av spesifikasjonene. Dersom bilen er typegodkjent, vet du at den har minst like gode bremser som de andre.

Leap Motors er en bilfabrikk som har fulgt denne oppskriften. De nevnes ofte i samme åndedrag som Nio og Xpeng. Like ferske, like ambisiøse og alle er oppe i 2-300.000 biler pluss for den totale produksjonen så langt i historien.

Derfor satte jeg meg inn i Leap Motors T03 som sto utstilt i Paris uten andre tanker enn at her var det god plass og oversiktlig, og kanskje en pris ned mot 220.000 kroner.

I Frankrike er den riktignok priset til 250.000 kroner, men på slike markedet blir elbiler priset med det offentlige tilskuddet i bakhodet, slik at bilene der ofte blir dyrere enn på markeder uten tilskudd.

Her vet jeg at jeg har parkeringssensorer og kameraer rund baut, dynamisk fartsholder og en rekke førerstøttesystemer samt muligheter for OTA når det er nødvendig. Infotainmentpakken er overdådig og betjenes via en 10,1-tommers berøringsskjerm.

Bra materialer og ikke umiddelbare muligheter til å pelle ting fra hverandre. Det så ut til å være god kvalitet på både materialer og interiør-arbeidet. Eller: Bilen virket ikke billig, for å bruke andre ord.

Utvendig er den harmløs, ikke offensiv men med en viss Suzuku-aktig sjarm.

362 cm lang er mindre enn en Dacia Spring, 165 i bredden gir deg visse fordeler i trafikken og med 158 er den er høy nok til at selv eldre herrer kommer ut og inn uten at det knaker.

Ladeporten sitter mellom LED-lysene foran, og med CSS blir 41,3 kWt batteriet ladet til 80 prosent på snaue 40 minutter. Rekkevidden oppgis til 280 km. Det er forhjulene som driver, motoren er på litt over 100 hk.

130 km/t og nulltilhundre på 12 får jeg bare tro på – ikke «testet» – i den grad det er interessant, men 210 liter bagasjerom tror jeg på. Jeg så det med egne øyne.

Jeg traff ingen fra produsenten der, og selv om de som importerte den også importerer Seres (som Sandven nettopp har begynt å ta hjem til Norge), var det ingen som kunne antyde noe om norsk import av denne smarte, lille kineseren.

Det er på tide vi begynner å nærme oss 1000 kg tomvekt (1085 kg for denne) – også for kinesiske biler – igjen.

Leapmotor C01
Leapmotor
Leapmotor C01
Leapmotor
Leapmotor C01
Leapmotor
Leapmotor C01
Leapmotor
Leapmotor C01
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor C11
Leapmotor
Leapmotor S01
Leapmotor
Leapmotor S01
Leapmotor
Leapmotor S01
Leapmotor
Leapmotor S01
Leapmotor
Powered by Labrador CMS