-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus RX300
Andre generasjon RX har større og stivere karosseri, mer utstyr og litt mer muskler – og nå kan luftfjæring leveres.


Lexus RX300
Lexus RX300
Først publisert i BIL 6 - 2003.
Tilsynelatende er det ikke store endringer som er gjort – designerne har vært tro mot det distinkte Lexuspreget – men har man gammel og ny modell side om side, trer fornyelsene frem i tur og orden. Nykommeren ruver mer, og er dermed mer på høyde med konkurrenter som BMW X5 og Mercedes M-Klasse hva ytre mål angår. Den er 16 cm lenger og 3,5 cm bredere enn forgjengeren, og akselavstanden er økt med 10 cm. Interiøret er lagt i mer sportslig retning, hvor børstet metall preger midtkonsollen samtidig som man har valgmuligheter mellom ulike interiørfarger som står i stil med setetrekk og eventuell skinnfarge.
Det er likevel en rekke endringer som ikke er synlige, og noen av disse blir vi kjent med etter hvert som vi legger kilometere bak oss. Det nye karosseriet er langt stivere, og sammen med lengre akselavstand og endringer av fjæring og hjuloppheng betyr dette at kjøreegenskapene er løftet noen hakk.
Luftfjæring
En av de viktigste endringene, som er tilgjengelig på høyeste utstyrsnivå, er luftfjæring på alle fire hjul. Luftfjæringen betyr noen tusenlapper ekstra, men kan absolutt anbefales. Den gjør bilen mer stabil på landeveien – mindre duvende – ved kurvekjøring og lange dumper. Med normal fjæring er bilen i mykeste laget etter vår smak. Dessuten gir luftfjæringen den store fordelen at du kan heve eller senke bilen etter behov, ved hjelp av en bryter på midtkonsollen. I lav senkes bilen 15 mm, noe som også skjer automatisk ved hastighet over 100 km/t, for å bedre kjøreegenskapene på god vei. Ved kjøring på dårligere vei kan bilen heves 25 mm. Styringen bærer fortsatt preg av at USA er et hovedmarked for bilen, det vil si at en kraftig styreservo reduserer responsen fra veien samtidig som rattbevegelsen er noe ufølsom rundt nullpunktet.
Mens det amerikanske markedet kan nyte godt av en 3,3-liters motor, er 3,0-literen beholdt i Europa på grunn av utslippskrav. Aluminium-motoren er modifisert slik at effekten er økt med 3 hk til 204 hk, samtidig som bensinforbruket er redusert fra 1,3 til 1,22 liter/mil, og dermed oppfyller motoren Euro IVkravene. V-sekseren er kombinert med en ny femtrinns automatkasse som gjør en meget behagelig sjaltejobb. Den holder på gearene akkurat så lenge at turtallet utnyttes optimalt, og samtidig er motoren svært fleksibel – du får 80 prosent av maksimalt dreiemoment allerede fra 1600 o/min. Hvis du likevel vil overstyre automatikken, er det bare å vippe spaken til siden og sjalte sekvensielt.
Ut med visko-kobling
Ved kjøring på normalt underlag er trekkraften fordelt 50/50 mellom for- og bakaksel. Momentfordelingen styres elektronisk, basert på signaler fra antispinnog stabilitetssystemet. At elektronikk har erstattet viskositetskoblingen som første generasjon RX300 var utstyrt med, betyr vektbesparelse samtidig som kraftfordelingen nå skjer mer effektivt. For eksempel hadde viskositetskoblingen problemer når både et forhjul og et bakhul spant samtidig. Nå kan det elektroniske systemet både bremse disse to hjulene og fordele hele trekkraften til hjulene som har best grep.
Ni kollisjonsputer er standard, og som hos fetteren Toyota Avensis finner vi også her en spesiell knekollisjonspute under rattet. Det automatiske klimaanlegget kan stilles inn individuelt for fører og passasjer. Ryggekamera som letter lukeparkeringen er standard, og i godteposen finner vi også at bakluka både kan åpnes og lukkes med en knapp på fjernkontrollen. Lydfreakene kan også få sine ønsker oppfylt, som ekstrautstyr leveres det et overdådig lydanlegg, med 11 høyttalere, CDskifter og 8-kanals forsterker med 240 watt effekt, fra amerikanske Mark Levinson.
I slutten av august er bilen på plass hos Lexus på Skøyen i Oslo, som foreløpig er eneste forhandler her i landet.
LEXUS RX300:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2995 ccm. Boring og slaglengde: 87,5 x 83,0 mm. Effekt: 150 kW (204 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 283 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 225/60R17.
Mål: Lengde: 474,0 cm. Bredde: 184,5 cm. Høyde: 167,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 157,5/155,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1835 kg. Tillatt totalvekt: 2380 kg. Maks
vogntogvekt: 4380 kg.
Bagasjerom: 439 liter (VDA).
Tankvolum: 72 liter.
Aks. 0-100: 9,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,69 l/mil
Forbruk landevei: 0,94 l/mil
Forbruk snitt: 1,22 l/mil
CO2-utslipp: 288 g/km
Pris: kr. 699.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.