-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus RX300
Målet har vært å lage en SUV som har personbilens komfort og kjøreegenskaper og offroadfirehjulstrekkerens fremkommelighet på dårlig vei. Lexus har greid det, med god margin.


RX300
RX300
Først publisert i BIL 11 - 2000.
Nå er ikke Lexus alene om å tilby en bil i denne klassen, både Mercedes og BMW er allerede på plass, og om kort tid kommer Porsche etter med Cayenne, og Volkswagen kommer også med en bil som skal inn i dette segmentet.
Da Lexus introduserte RX300 var det for så vidt ikke så revolusjonerende, også andre produsenter hadde sett behovet for en stor firehjulstrekker med personbilens komfort og kjøreegenskaper. En av fordelene med å integrere den stive rammen i karosseriet er vektbesparelsen, og uavhengige hjuloppheng foran og bak har fordeler både når det gjelder komfort og vekt. Ikke minst det siste er viktig. De store og tunge offroaderne bruker rett og slett for mye drivstoff.
At RX300 har vært vellykket på det amerikanske markedet, er det ingen tvil om. 70.000 solgte biler i 1999 er bevis godt nok. Men det betyr ikke at RX300 ville lykkes i Europa. Lexus-ingeniørene har derfor gjort en rekke endringer for å tilpasse RX300 til høyere hastighetsnivå, lengre kjøredistanser og vårt krav til komfort. Mange av disse endringene blir også overført til bilene som selges i USA og Japan og inkluderer blant annet nye støtdempere og fjærer, nye krengningsstabilisatorer, oppgraderte bremser og 10 liter større bensintank.
Førsteklasses komfort
Under presentasjonen i Spania var det lagt opp en kjørerute som inkluderte både motorvei og dårlig kjerrevei, og RX300 taklet begge deler like elegant og uanstrengt. I motsetning til de bakhjulsdrevne Lexus-modellene har RX300 en V-sekser under panseret. En helt ny motor i aluminium og med variabelt innsug og variable ventiltider er tatt i bruk, en motor som senere også vil bli å finne i Camry.
Med en egenvekt i området 2270 kg er ikke de 201 hestene fra treliteren akkurat sprintsterke, men 9,2 sekunder fra 0 til 100 km/t får ståkarakter. Trekkraften er det ikke noe å utsette på, men det kreves at du styrer automatkassen bevisst gjennom din bruk av gasspedalen. Dette er nemlig en av de får automatkassen som tar hensyn til at motoren har god trekkraft fra bunnen og utnytter dette.
Lexus har valgt et enkelt firehjulsdriftsystem med midtdifferensial. Det betyr at du alltid har firehjulsdriften innkoblet. Skulle det oppstå hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel sørger en diffbrems på midtdifferensialen for å utligne den.
RX300 føles som en mindre og hendigere bil å kjøre enn X5 og M-Klasse. Det skyldes delvis at RX300 er mindre. Den er for eksempel 16 cm lavere enn MKlasse, mens den er 6 cm lavere, 5,5 cm smalere og 9 cm kortere enn X5. Det bidrar til å gi RX300 mer personbilkarakter. Men samtidig sørger den brede V-sekseren for at Lexusen har dårlig svingradius. Og på de svingete grusveiene vi kjørte på måtte jeg faktisk ty til maksimalt rattutslag for å komme gjennom svinger som ellers ikke oppleves som ekstremt krappe. Ved normal kjøring er det sjelden dette gir problemer, men ved parkering kan nok RX300 oppleves som litt mer tungvinn å håndtere enn de kompakte målene skulle tilsi.
Komforten er førsteklasses, også ved motorveikjøring. V-sekseren går nesten som en rekkesekser både når det gjelder lydopplevelse og vibrasjoner, det betyr silkemykt. Sittekomforten er også meget god og fjæringskomforten er akkurat som du skal forvente i en bil til 775.000 kroner. Kjøreegenskapene ligger langt fra det sportslige, men du verden hvor friskt den takler svingene. Sammenlignet med en tradisjonell offroader er dette en nytelse på veien. Bakkeklaringen er 19 cm og bør rekke for de fleste kjøreforhold, dette er jo ikke en bil for tøff terrengkjøring.
Mye utstyr
Førerplassen er elegant og skinninteriør er standard. Setene har elektrisk regulering og oppvarming, klimaanlegg er standard og skjermen på midtkonsollen brukes både av klimaanlegget og stereoanlegg og kjørekomputer. Velger du navigasjonssystem (koster 32.000 kroner) bruker det også skjermen. Stabilitetskontroll og komplette vinterhjul med 16-tommers lettmetallfelger er også standard.
Listen over konkurrenter strekker seg lengre enn til X5 og MKlasse. Audi Allroad, Volvo V70 XC og Subaru Outback er også biler RX300 må konkurrere mot. En varebilutgave er også under utvikling, og som toseter vil RX300 koste 450.000 kroner.
Lexus RX300:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. Sylindervolum: 2995 ccm. Boring og slaglengde: 87,5 x 83,0 mm. Effekt: 148 kW (201 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 283 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Firetrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD, og VSC stabilitetskontroll.
Dekk: 215/70SR16.
Mål: Lengde: 458,0 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 166,0 cm. Akselavstand: 261,5 cm. Sporvidde f/b: 156,5/155,0 cm.
Egenvekt: 1790 kg. Totalvekt: 2270 kg. Maks tilhengervekt: 2000 kg. Bagasjerom: 489 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks 0 - 100 km/t: 9,2 sek.
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 1,77 l/mil
Forbruk landevei: 1,03 l/mil
Forbruk snitt: 1,30 l/mil
Pris: 775.000,-