Lexus RX400h

Det er masse krefter og solid fraspark i RX400h, likevel skjuler drivverket en solid dose miljøvern. Kraftsystemet sørger for å lade batteriene med bremseenergi fra de to elmotorene.

Publisert Sist oppdatert

Lexus RX400h

Først publisert i BIL 9 - 2005.

Prinsippet bak hybriddriften i Lexus RX400h kjenner vi fra Toyota Prius, det gjelder både teknologien og virkemåten. Systemet, som kalles Hybrid Synergy Drive, har sitt eget styringssystem som sørger for automatisk samkjøring av en forbrenningsmotor og to elektromotorer. Drivkraften overføres til hjulene via en trinnløs CVT-gearkasse. Mens rekkefireren i Toyota Prius yter beskjedne 57 kW, byr V-sekseren i Lexus RX400h på hele 155 kW. RX400h har også separate elektromotorer på for- og bakaksel, ettersom den er utstyrt med “Efour”, det vil si elektrisk firehjulsdrift, mens Prius bare har elmotor på forakselen. Dette indikerer at RX-hybriden ikke akkurat er noen sinke, fra stillestående sparker den seg opp til 100 km/t på imponerende 7,6 sekunder.

Det gjennomsnittlige forbruket målt etter EU-norm ligger på 0,81 liter/min., og heller ikke i bytrafikk ligger forbruket høyere enn 0,91 liter, til tross for at egenvekten med fører er velvoksne to tonn. Sammenlignet med en tilsvarende SUV med V6-bensinmotor sparer denne motorløsningen i Lexus RX400h ca 2,6 tonn CO2 pr år basert på 24.000 km kjørelengde. Sammenlignet med en dieselmotor med samme kjørelengde og tilsvarende ytelse er besparelsen ca ett tonn CO2 årlig.

En detalj som bidrar til det beskjedne totalforbruket, er at begge de to elmotorene fungerer som generatorer under bremsing og kjøring i nedoverbakke. Dermed lagres denne bevegelsesenergien i batteripakken, i stedet for å gå til spille. Batteriene, som er av typen nikkel-metall-hydrid, veier 69 kg, er basert på 288 volt spenning og har en kapasitet på 6,5 amperetimer.

Bilen har ingen startmotor. Når tenningen skrus på, vises “Ready på dashbordet og kjøringen kan starte umiddelbart med elektrisk energi. Hvis bensinmotoren er kald, starter systemet motoren for å varme den opp. Under kjøring ellers sørger styringssystemet for å koble inn motoren ved behov, og motoren slås automatisk av når bilen står stille. Under normal kjøring blir effekten fra bensinmotoren fordelt gjennom et splittgear til drift av generatoren og hjulene, og generatoren driver i sin tur elmotorene og sørger samtidig for lading av batteriene. Når du trår ned gasspedalen for å akselerere kraftig, jobber alle tre motorene maksimalt og henter også ekstra energi fra batteriene.

Det elektriske firehjulsdriftsystemet sørger ikke bare for å fordele drivkraft til de fire hjulene. I tillegg til at firehjulsdriften blir koblet inn og ut ved behov, benyttes også styringssystemet til å korrigere for over- eller understyring og på den måten å sikre stabilitet på glatt underlag.

Bilene som selges i Norge (kvoten fra fabrikken er kun 26 biler i år) har “alt inkludert: Skinnseter, metallic lakk, navigasjonssystem, ryggekamera, 18-tommers hjul med lettmetallfelger, elektrisk betjening av bakdøra, aktivt frontlyssystem samt et heftig lydanlegg fra Mark Levinson.

Lexus RX400h:
Pris:
kr. 823.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 3311 ccm. 155 kW (211 hk) v/5600 o/min., 288 Nm v/4400 o/min. Front el-motor: 123 kW, bakre el-motor: 50 kW. Samlet maks. effekt: 200 kW/272 hk.
Mål og vekt: LxBxH: 476 x 185 x 167 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Egenvekt m/fører: 2000 kg.
Dekk: 235/55R18.
Bagasjerom: 439 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,6 sek.
Toppfart: 200 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,81 l/mil.
CO2-utslipp: 192 g/km

Powered by Labrador CMS